Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKärkkäinen, Tommi
dc.contributor.advisorEkonoja, Antti
dc.contributor.authorHeikkiniemi, Ville
dc.date.accessioned2016-07-01T11:57:28Z
dc.date.available2016-07-01T11:57:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1561781
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50689
dc.description.abstractVuodesta 1994 lähtien suomalaiseen koulutusjärjestelmään kuuluva näyttötutkinto on vakiinnuttanut paikkansa osaamisen tunnustamisen muotona. Näyttötutkinnon houkuttelevuus perustuu osaamiskeskeisyyteen, jolloin vaikkapa aikuisopiskelija pystyy työn ohessa osoittamaan osaamistaan ja saavuttamaan tutkintotodistuksen. Digitalisaatio ja digiloikat ovat olleet 2010-luvulla voimakkaasti esillä, mutta miten digitalisaatio voisi käytännössä näkyä näyttötutkinnossa esimerkiksi ohjelmistotuotannon osaamista tunnistettaessa ja tunnustettaessa? Tässä tutkimuksessa tutkittiin sähköisen portfolion käyttöä näyttötutkinnossa. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin näyttötutkintojärjestelmään, osaamisen mittaamiseen ja arviointiin, sähköiseen portfolioon ja portfolion toteutusmalleihin. Tutkimusosuudessa tutkittiin valitun sähköisen portfolion toteutusmallin soveltuvuutta kohderyhmän tarpeisiin. Kohderyhmänä toimivat Hyria Koulutus Oy:n tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon ohjelmistotuotannon osaamisalan aikuisopiskelijat. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimus osoitti, että sähköistä portfoliota voidaan hyödyntää näyttötutkinnossa. Sähköinen portfolio mahdollistaa sähköisten välineiden käytön osana arviointia, mutta voi laajimmillaan vaikuttaa näyttötutkintoprosessin lisäksi myös näyttötutkinnon järjestäjän prosesseihin.fi
dc.description.abstractCompetence-based qualification has been part of the Finnish education system since 1994 as a method of competency validation. Main point of competence-based qualification is to do and think competency-centered way. For example adult student can show her or his competency by working as an employee and achieve a qualification certificate. The digitalization and the digital leap have been discussed a lot in 2010s in Finland. How digitalization could be used in competence-based qualification for example in an assessment of software engineering? In this study has been researched e-portfolio usage in competence-based qualification. The theoretical part of the study examine competence-based qualification, measurement and assessment of competency, e-portfolio and models of e-portfolio. The research part of the study examine how specified e-portfolio model is suitable for needs of the target population. The target population were adult students of vocational qualification in information and communication technologies of Hyria Koulutus Oy. The research method was design-based research. The results of this study show that e-portfolio can be used in a competence-based qualification. E-portfolio enables the usage of information technology as a part of assessment of competency and it can also affect the processes of organiser of competence-based qualification.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (150 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersähköinen portfolio
dc.titleSähköisen portfolion käyttö näyttötutkinnossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201607013439
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2016-07-01T11:57:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysonäyttötutkinnot
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoportfoliot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot