University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tunne- ja vuorovaikutustaitoja Yhteispelillä : opettajien ja rehtoreiden käsityksiä Yhteispelin tuomista muutoksista oppilaiden toimintaan

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kontteli, Kirsti
Date
2016
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Pro gradu-tutkielmassa tarkastellaan ala- ja yhtenäiskouluissa työskentelevien Yhteispeli-toimintamalliin koulutettujen opettajien ja rehtoreiden käsityksiä intervention käyttämisen tuomista positiivisista ja negatiivisista muutoksista oppilaissa tai heidän toiminnassaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tunne- ja vuorovaikutustaitojen määrittelystä sekä pedagogisen rehtoriuden ja opettajuuden määrittelystä. Lisäksi teoriaosuudessa avataan Yhteispeli-toimintamalli. Se on suomalaiseen kouluun kehitetty interventio tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjaannuttamiseksi. Lopuksi teoriaosuudessa tarkastellaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen tärkeyttä uuden opetussuunnitelman näkökulmasta. Tutkimuksessa aineiston keräämisen suoritti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Likert -asteikkoisella kyselylomakkeella. Vastaajia pyydettiin perustelemaan Likert-asteikollinen vastaus aiheeseen liittyvällä avoimella kysymyksellä. Tutkimukseen osallistui 132 opettajaa ja 40 rehtoria. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenografista tutkimusotetta ja analyysimenetelmää. Fenomenografia on laadullinen tutkimussuuntaus, jonka tavoitteena on kuvailla ilmiöstä rakentuneita käsityksiä ja näiden käsitysten keskinäisiä suhteita. Tutkimuksessa ilmiönä on Yhteispeli-toimintamalli. Tutkimustuloksista löydettyjen tekijöiden avulla muodostin kuvauskategoriat. Positiivisia kuvauskategorioita ovat: kehittyminen tunne- ja vuorovaikutustaidoissa, vastuuntunnon kehittyminen omasta oppimisesta ja luokan oppimisilmapiiristä. Vastaavasti negatiivsempia kuvauskategorioita ovat: heikot tunne- ja vuorovaikutustaidot ja se ettei muutoksia ole havaittu. Fenomenografisen tutkimuksen mukainen kategoriajärjestelmä on tässä tutkimuksessa horisontaalinen ja eri kategoriat liittyvät läheisesti toisiinsa. Rehtoreiden ja opettajien käsitykset ovat tasavertaisia tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yhteispeli-toimintamallin havaittiin tuovan pääasiassa positiivisia muutoksia oppilaisiin ja heidän toimintaansa. Negatiivisia muutoksia oppilaiden toiminnassa havaittiin vain vähän. ...
Alternative title
Opettajien ja rehtoreiden käsityksiä Yhteispelin tuomista muutoksista oppilaiden toimintaan
Keywords
Yhteispeli Fenomenografia tunnetaidot sosiaaliset taidot oppilaat koulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606223297

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kolmiportaisen tuen haasteet ja mahdollisuudet : opettajien kokemuksia ja käsityksiä tuen tuomista muutoksista heidän työssään 

    Sainio, Hanna-Leena (2012)
  • Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista 

    Tiainen, Emmi (2021)
    Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ...
  • Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista 

    Honkanen, Miiamari (2014)
    Pro gradu -tutkimuksessani pyrin selvittämään millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja koulutetut liikunnan ja terveystiedon opettajat arvostavat ja kokevat osaavansa käyttää. Tutkimuksessa tarkasteltiin eroja vastaajien ...
  • Perusopetuksen oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet ja tukimenetelmät opettajien arvioimana 

    Utela, Pirjo (2013)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeita koululaisilla on opettajien arvioimana, millaisia tukimenetelmiä opettajat tuntevat ja käyttävät sosioemotionaalista tukea tarvitsevien ...
  • Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla 

    Hautala, Stina (2017)
    Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre