Perusopetuslakiuudistus ja osallistuva rehtori : rehtorit osana tehostetun tuen prosessia
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin rehtorit ovat osallisena tehostetun tuen prosessissa. Rehtoreilta kysyttiin olivatko he osallistuneet pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, eroavatko ala-, ylä- ja yhtenäiskoulujen rehtoreiden näkemykset toisistaan vastuiden ja rehtorin oman osallistumisen näkökulmasta tehostetun tuen prosessissa.
Vuonna 2012 kerätty tutkimusaineisto saatiin käyttöön Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamasta Jonna Pulkkisen ja Markku Jahnukaisen (2015) tutkimuksesta. Aineisto koostuu 335 rehtorin vastauksista 173 kunnasta. Tutkimuksen tutkimusmenetelmä on määrällinen. Aineisto on analysoitu käyttämällä parametrittomia analyysimenetelmiä.
Suurin osa tutkimuksessa mukana olleista rehtoreista kertoivat osallistuneen oppilaan pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen. Päävastuukysymyksissä ja rehtorin omassa osallistumisessa pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman laatimiseen oli havaittavissa mielipide-eroja eri koulutyyppejä johtavien rehtoreiden välillä. Yläkoulun rehtoreiden mielestä päävastuu pedagogisen asiakirjan ja oppimissuunnitelman laatimisesta näyttäisi yleensä olevan erityisopettajalla, kun taas ala- ja yhtenäiskoulujen rehtorit pitävät sitä oppilaan oman luokan opettajalla. Rehtoreiden mielipiteissä omasta osallistumisesta näiden asiakirjojen laatimiseen on myös löydettävissä eroja. Verrattuna ylä- ja yhtenäiskoulujen rehtoreihin, alakoulun rehtoreista suurempi osa näyttäisi olevan sitä mieltä, että rehtori itse osallistuu aina näiden asiakirjojen laatimiseen.
Tämä tutkimus osoittaa sen, että rehtorit ovat aktiivisena osana perusopetuksen uudistusprosessia. Rehtorin osallisuudella ja osallistumisella on keskeinen merkitys inklusiivisemman koulun rakentamisessa. Osallistumalla
asiakirjojen laatimiseen ja tuen järjestämiseen, rehtori osoittaa omalta osaltaan sitoutumista perusopetusuudistuksen tavoitteisiin. Rehtoreiden osallistuminen kertoo myös heidän halustaan ymmärtää erityisopetuksen järjestämistä ja sen kehittämistarpeita omassa koulussaan. Ala-, ylä- ja yhtenäiskoulujen rehtoreiden mielipide-erot päävastuista sekä rehtorin omasta osallistumisesta tehostetun tuen prosessissa viestivät siitä, että uudistuksen koetaan koskettavan enemmän alakoulua ja siellä tapahtuvaa oppimisen tuen järjestämistä.
...
Alternative title
Rehtorit osana tehostetun tuen prosessiaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Tää on meidän yhteinen juttu” : vanhempien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta alakoulussa
Eerikkilä, Johanna (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakoulun oppilaiden vanhempien kokemuksista kodin ja koulun yhteistyöstä silloin, kun lapsella on tuen tarvetta, ja hän käy koulua tehostetun tuen piirissä. Tutkimuksessa etsittiin ... -
Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
Karila, Arttu (2022)Tutkielmassa perehdytään erityisopetuksen ja nykyisen koulunkäynnin ja oppimisen tuen järjestelmän muutoksiin 2000-luvulla. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti tarjontaan kansallisesti vaikuttavat tekijät. Erityiskysymyksenä ... -
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
Hanhirova, Anna-Maija (2014)Hanhirova, Anna-Maija. PERUSOPETUKSEN REHTOREIDEN KOKEMUKSIA INKLUUSION TOTEUTUMISESTA OMISSA KOULUISSAAN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 123 sivua. Julkaisemato ...