Pedagogisten yhteyksien muodostus lukion mekaniikan oppitunneilla
Tämän Pro Gradu-tutkielman aiheena on pedagoginen yhteyksien muodostus lukion mekaniikan oppitunneilla. Pedagogisessa yhteyksien muodostuksessa on kyse opettajan ja oppilaiden tekemistä yhteyksien muodostuksista ideoiden ja asioiden välille luokkahuoneen vuorovaikutustilanteissa. Tutkielman alussa esitellään ensin tarkemmin pedagogisen yhteyksien muodostuksen teoreettisen viitekehyksen ja siihen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimuksessa analysoitiin kvalitatiivisena sisällönanalyysinä neljää videoitua lukion mekaniikan oppituntia. Opettajan ja oppilaiden dialogia ja toimia luokkahuoneessa analysoitiin tarkasti ja määritettiin oppitunneilla havaittavat pedagogiset yhteyksien muodostukset ja niiden ajankohdat oppituntien aikana.
Tutkimuksen keskeisin tulos on se, että tutkituilla oppitunneilla havaittiin paljon oppilaiden tekemiä yhteyksien muodostuksia sekä opettajan tekemiä yhteyksien muodostuksia tukevia toimia. Tutkielman perusteella pedagogista yhteyksien muodostusta tulisi tutkia lisää, jotta sen vaikutus oppimistuloksiin tarkentuisi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa
Kekäläinen, Heikki; Sintonen, Sinimaarit (2017)Tässä tutkimuksessa tutkitaan historiataitojen opettamista alakoulussa sekä pedagogisten liveroolipelien käyttöä historian opetuksen menetelmänä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten luokanopettajat näkevät historian ... -
Vuorovaikutuskaavion käytön vaikutus voimakäsitteen oppimiseen lukion mekaniikan opetusjaksoilla
Mäkynen, Asko (University of Jyväskylä, 2014) -
Käsitetestien synnyttämä keskustelu mekaniikan peruskurssilla
Rossi, Anni (2013)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin käsitetestien synnyttämää keskustelua mekaniikan peruskurssilla. Käsitetestit ovat oleellinen osa Peer Instruction -opetusmenetelmää, joka pyrkii lisäämään opiskelijoiden roolia aktiivisina ... -
Opettajien pedagoginen sisältötieto yläkoulun virtapiirien opetuksessa
Aho, Timo (2011)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista pedagogista sisältötietoa tutkimukseen osallistuneilla suomalaisilla yläkoulun fysiikanopettajilla on virtapiirien opettamiseen liittyen, ja millaisia yhteisiä piirteitä eri ... -
Oppilaiden käsityksiä faasikaavioista lukion termodynamiikassa
Jousmäki, Ismo (2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.