Show simple item record

dc.contributor.authorTervo, Paula
dc.date.accessioned2016-06-14T09:25:13Z
dc.date.available2016-06-14T09:25:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1544614
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50301
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä avoimessa yliopistossa opiskelevien aikuisopiskelijoiden opintojen etenemättömyydestä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita aikuisopiskelijoiden opiskelumotivaatioista ja tavoitteista, opintojen etenemisen haasteista ja kouluttautumista koskevista tulevaisuudensuunnitelmista. Näitä teemoja tarkasteltiin minäpystyvyyden näkökulmasta. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opinnoissa etenemätöntä aikuisopiskelijaa, jotka olivat ilmoittautuneet erityispedagogiikan tai psykologian perusopintoihin (25 op). Haastatteluaineisto analysoitiin narratiivisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että opintojen etenemättömyyteen liittyi vaatimatonta ja voimakasta koulutuksellista minäpystyvyyttä. Kahdella aikuisopiskelijalla opintojen etenemisen haasteena olivat opintojen alkuvaiheen hankaluudet, aikuisopiskelun haastavuus arjen paineiden keskellä ja omat toimintatavat. He luottivat ainoastaan osittain omaan pystyvyyteensä saada opinnot suoritettua. Sen sijaan kuudella aikuisopiskelijalla opintojen etenemättömyyteen liittyi ajankäytön priorisointia, raskas elämäntilanne tai tyytymättömyys opiskelujärjestelyihin, kuten vähäiseen opintojen ohjaukseen. Heillä oli vahva usko omaan kykyynsä saada opinnot suoritettua niiden etenemättömyydestä huolimatta. Tutkimustulosten perusteella avoimen yliopiston opintojen alkuvaiheessa aikuisopiskelijalle tulisi luoda onnistumisen kokemuksia ja sitouttaa häntä opintoihin kannustuksen ja vertaisryhmän avulla. Onnistumisen kokemukset ja opiskelutavoitteiden saavuttaminen vahvistaisivat aikuisopiskelijan minäpystyvyyttä ja sitouttaisivat häntä edelleen tavoitteelliseen opiskeluun.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (88 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.titleAikuisopiskelijoiden opintojen etenemättömyys koulutuksellisen minäpystyvyyden näkökulmasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606143072
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2016-06-14T09:25:13Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoaikuisopiskelu
dc.subject.ysoaikuisopiskelijat
dc.subject.ysoavoin yliopisto
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright