Aikuisopiskelijoiden minäpystyvyyskäsityksiä elinikäisestä oppimisesta
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyskäsityksiä aikuisopiskelijoilla on elinikäisestä oppimisesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastateltavana oli seitsemän aikuisopiskelijaa, jotka olivat iältään yli 40-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin kolme erilaista aikuisopiskelijoiden pystyvyyskäsitystä elinikäiseen oppimiseen. Vahvan pystyvyyskäsityksen omaavat aikuisopiskelijat luottivat vahvasti omaan oppimiskykyynsä eivät lannistuneet vastoinkäymisistä. Heikon pystyvyyskäsityksen omaavat aikuisopiskelijat arvioivat oppimiskykynsä huonommaksi kuin muilla ja pitivät vaikeuksia merkkinä oppimiskykynsä heikkoudesta. Kolmannessa aikuisopiskelijoiden pystyvyyskäsityksestä alkuun heikko pystyvyyskäsitys oli vahvistunut heidän elämänsä aikana.
Pystyvyyskäsitysten muodostumiseen oli vaikuttaneet vahvistavasti onnistumisen kokemukset, myönteinen palaute sekä turvallinen ja kannustava oppimisympäristö. Heikentävästi pystyvyyskäsityksiin oli vaikuttanut negatiivinen palaute, jota aikuisopiskelija oli saanut erityisesti lapsuudessaan.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173723Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish