Aikuisopiskelijoiden opintojen etenemättömyys koulutuksellisen minäpystyvyyden näkökulmasta

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä avoimessa yliopistossa opiskelevien aikuisopiskelijoiden opintojen etenemättömyydestä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita aikuisopiskelijoiden opiskelumotivaatioista ja tavoitteista, opintojen etenemisen haasteista ja kouluttautumista koskevista tulevaisuudensuunnitelmista. Näitä teemoja tarkasteltiin minäpystyvyyden näkökulmasta. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opinnoissa etenemätöntä aikuisopiskelijaa, jotka olivat ilmoittautuneet erityispedagogiikan tai psykologian perusopintoihin (25 op). Haastatteluaineisto analysoitiin narratiivisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että opintojen etenemättömyyteen liittyi vaatimatonta ja voimakasta koulutuksellista minäpystyvyyttä. Kahdella aikuisopiskelijalla opintojen etenemisen haasteena olivat opintojen alkuvaiheen hankaluudet, aikuisopiskelun haastavuus arjen paineiden keskellä ja omat toimintatavat. He luottivat ainoastaan osittain omaan pystyvyyteensä saada opinnot suoritettua. Sen sijaan kuudella aikuisopiskelijalla opintojen etenemättömyyteen liittyi ajankäytön priorisointia, raskas elämäntilanne tai tyytymättömyys opiskelujärjestelyihin, kuten vähäiseen opintojen ohjaukseen. Heillä oli vahva usko omaan kykyynsä saada opinnot suoritettua niiden etenemättömyydestä huolimatta. Tutkimustulosten perusteella avoimen yliopiston opintojen alkuvaiheessa aikuisopiskelijalle tulisi luoda onnistumisen kokemuksia ja sitouttaa häntä opintoihin kannustuksen ja vertaisryhmän avulla. Onnistumisen kokemukset ja opiskelutavoitteiden saavuttaminen vahvistaisivat aikuisopiskelijan minäpystyvyyttä ja sitouttaisivat häntä edelleen tavoitteelliseen opiskeluun.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606143072Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share