Aikuisopiskelijoiden opintojen etenemättömyys koulutuksellisen minäpystyvyyden näkökulmasta
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä avoimessa yliopistossa opiskelevien
aikuisopiskelijoiden opintojen etenemättömyydestä. Tutkimuksessa
oltiin kiinnostuneita aikuisopiskelijoiden opiskelumotivaatioista ja tavoitteista,
opintojen etenemisen haasteista ja kouluttautumista koskevista tulevaisuudensuunnitelmista.
Näitä teemoja tarkasteltiin minäpystyvyyden näkökulmasta.
Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa Jyväskylän yliopiston avoimen
yliopiston opinnoissa etenemätöntä aikuisopiskelijaa, jotka olivat ilmoittautuneet
erityispedagogiikan tai psykologian perusopintoihin (25 op). Haastatteluaineisto
analysoitiin narratiivisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että opintojen etenemättömyyteen liittyi vaatimatonta
ja voimakasta koulutuksellista minäpystyvyyttä. Kahdella aikuisopiskelijalla
opintojen etenemisen haasteena olivat opintojen alkuvaiheen hankaluudet, aikuisopiskelun
haastavuus arjen paineiden keskellä ja omat toimintatavat. He
luottivat ainoastaan osittain omaan pystyvyyteensä saada opinnot suoritettua.
Sen sijaan kuudella aikuisopiskelijalla opintojen etenemättömyyteen liittyi
ajankäytön priorisointia, raskas elämäntilanne tai tyytymättömyys opiskelujärjestelyihin,
kuten vähäiseen opintojen ohjaukseen. Heillä oli vahva usko omaan
kykyynsä saada opinnot suoritettua niiden etenemättömyydestä huolimatta.
Tutkimustulosten perusteella avoimen yliopiston opintojen alkuvaiheessa
aikuisopiskelijalle tulisi luoda onnistumisen kokemuksia ja sitouttaa häntä
opintoihin kannustuksen ja vertaisryhmän avulla. Onnistumisen kokemukset ja
opiskelutavoitteiden saavuttaminen vahvistaisivat aikuisopiskelijan minäpystyvyyttä
ja sitouttaisivat häntä edelleen tavoitteelliseen opiskeluun.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606143072Use this for linking
Language
Finnish