Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorHietala, Joona
dc.date.accessioned2016-06-12T14:28:52Z
dc.date.available2016-06-12T14:28:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50258
dc.description.abstractÄäntämys kuuluu olennaisena osana vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Ääntäminen antaa ensivaikutelman vieraan kielen puhujan kielitaidosta, ja ymmärrettävä ääntämys on ensisijaisen tärkeää vieraskielisessä vuorovaikutuksessa. Tästä huolimatta ääntämys oli pitkään laiminlyöty osa-alue vieraan kielen oppimisen ja opettamisen tutkimuksessa. Viime vuosina kiinnostus ääntämisen oppimisen ja opettamisen tutkimukseen on kuitenkin noussut, mutta tutkimuksia oppikirjojen ja ääntämyksen suhteesta on vähän. Tämän tutkielman päämääränä on ollut selvittää yhtäläisyyksiä ja eroja ääntämyksen esittämisessä kahdessa suomalaisessa lukiotason englannin kielen kurssikirjassa. Aineisto on koottu kahdesta syksyllä 2015 julkaistusta lukion A1-englannin ensimmäisen kurssin kirjasta. Tutkimuksessa on kerätty sekä määrällistä että laadullista aineistoa, mutta pääasiallinen tutkimusmenetelmä on ollut laadullinen sisällönanalyysi. Kurssikirjojen ääntämykseen liittyvät tehtävät on luokiteltu eri kategorioihin Tergujeffin (2010:194) mallia mukauttaen. Tutkimustulokset osoittavat, että ääntämysharjoitukset edustavat aiempaa vähemmän perinteisiä tehtävätyyppejä, ja ääntämysharjoitukset ovat aiempiin tutkimuksiin verrattuna tasaisemmin jakautuneet eri tehtävätyyppien välille. Tutkimus osoittaa myös, että kirjojen välillä on merkittäviä eroja tehtävätyypeissä ja tehtävien määrässä.fi
dc.format.extent19
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherPronunciation
dc.subject.otherforeign language learning
dc.subject.othercourse books
dc.subject.othercontent analysis
dc.titlePronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606123032
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2016-06-12T14:28:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot