Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorJyräkoski, Heini
dc.date.accessioned2016-06-12T11:17:48Z
dc.date.available2016-06-12T11:17:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1544620
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50256
dc.description.abstractTutkielma selvittää miten kaksi- ja monikieliset henkilöt kokevat monikulttuurisen identiteettinsä sekä mahdollisen tuen tarpeen. Toisekseen tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ja ideoita kielten opettajilla oli sen suhteen, miten he voisivat tukea oppilaita heidän monikulttuurisen identiteettinsä kanssa. Suomessa syksyllä 2016 käyttöön otettava perusopetuksen perussuunnitelma painottaa mm. monikulttuurisuutta yhdessä kielten ja kulttuurisen osaamisen kanssa sekä oppilaiden yksilöllistä kasvua kokonaisvaltaisesti tukien. Sekä opettajien että oppilaiden erilaiset ja mitä monimuotoisimmat identiteetit ovat suuressa roolissa luokkahuoneessa, minkä vuoksi aihe on mm. luokkahuoneen sisäiselle vuorovaikutukselle tärkeä. Opettajien tuen merkitystä aiheen tiimoilta on tutkittu vähäisesti. Näistä syistä tämän tutkielman tarkastelun kohteena oli myös opettajan tuen merkitys kaksi- ja monikielisten henkilöiden identiteetin suhteen. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2016 haastattelemalla kuutta äidinkieleltään kaksikielistä henkilöä sekä viittä kieltenopettajaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tämän jälkeen haastattelusta saatu aineisto litteroitiin, kategorisoitiin sekä teemoiteltiin. Lopuksi aineistosta nousseet teemat analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksesta selvisi, että kaksi- ja monikieliset henkilöt kokivat ja määrittelivät oman kaksi- tai monikielisyytensä sekä monikulttuurisuutensa todella eri tavoin. Kaikille haastatel¬luille kuitenkin yhteistä oli monikulttuurisuuden kokeminen rikkautena, vaikka osa koki sen samalla todella haasteellisena. Osa näki tarvetta opettajan tuelle monikulttuurisuuden suhteen, osa taas ei. Opettajien osalta tuli esille, että kokemuksen puutteen vuoksi jokin lisäkoulutus aiheen tiimoilta vaikuttaisi olevan hyödyllinen. Merkitsevää oli, että opettajat kokivat monikulttuurisuuden identiteetin tukemisen monimutkaisena asiana erinäisistä syistä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (126 sivua)
dc.language.isoger
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherZweisprachigkeit
dc.subject.otherMehrsprachigkeit
dc.subject.otherMultikulturalität
dc.subject.otherIdentität
dc.subject.otherLehrerrolle
dc.subject.otherUnterstützung
dc.titleDie multikulturelle Identität der zwei- oder mehrsprachigen Menschen : Auffassungen, Einstellungen und Erfahrungen zur multikulturellen Identität
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606123030
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2016-06-12T11:17:48Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoopettajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot