dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Jyräkoski, Heini | |
dc.date.accessioned | 2016-06-12T11:17:48Z | |
dc.date.available | 2016-06-12T11:17:48Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1544620 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50256 | |
dc.description.abstract | Tutkielma selvittää miten kaksi- ja monikieliset henkilöt kokevat monikulttuurisen identiteettinsä sekä mahdollisen tuen tarpeen. Toisekseen tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ja ideoita kielten opettajilla oli sen suhteen, miten he voisivat tukea oppilaita heidän monikulttuurisen identiteettinsä kanssa.
Suomessa syksyllä 2016 käyttöön otettava perusopetuksen perussuunnitelma painottaa mm. monikulttuurisuutta yhdessä kielten ja kulttuurisen osaamisen kanssa sekä oppilaiden yksilöllistä kasvua kokonaisvaltaisesti tukien. Sekä opettajien että oppilaiden erilaiset ja mitä monimuotoisimmat identiteetit ovat suuressa roolissa luokkahuoneessa, minkä vuoksi aihe on mm. luokkahuoneen sisäiselle vuorovaikutukselle tärkeä. Opettajien tuen merkitystä aiheen tiimoilta on tutkittu vähäisesti. Näistä syistä tämän tutkielman tarkastelun kohteena oli myös opettajan tuen merkitys kaksi- ja monikielisten henkilöiden identiteetin suhteen.
Aineisto kerättiin huhtikuussa 2016 haastattelemalla kuutta äidinkieleltään kaksikielistä henkilöä sekä viittä kieltenopettajaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tämän jälkeen haastattelusta saatu aineisto litteroitiin, kategorisoitiin sekä teemoiteltiin. Lopuksi aineistosta nousseet teemat analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksesta selvisi, että kaksi- ja monikieliset henkilöt kokivat ja määrittelivät oman kaksi- tai monikielisyytensä sekä monikulttuurisuutensa todella eri tavoin. Kaikille haastatel¬luille kuitenkin yhteistä oli monikulttuurisuuden kokeminen rikkautena, vaikka osa koki sen samalla todella haasteellisena. Osa näki tarvetta opettajan tuelle monikulttuurisuuden suhteen, osa taas ei. Opettajien osalta tuli esille, että kokemuksen puutteen vuoksi jokin lisäkoulutus aiheen tiimoilta vaikuttaisi olevan hyödyllinen. Merkitsevää oli, että opettajat kokivat monikulttuurisuuden identiteetin tukemisen monimutkaisena asiana erinäisistä syistä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (126 sivua) | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Zweisprachigkeit | |
dc.subject.other | Mehrsprachigkeit | |
dc.subject.other | Multikulturalität | |
dc.subject.other | Identität | |
dc.subject.other | Lehrerrolle | |
dc.subject.other | Unterstützung | |
dc.title | Die multikulturelle Identität der zwei- oder mehrsprachigen Menschen : Auffassungen, Einstellungen und Erfahrungen zur multikulturellen Identität | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606123030 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2016-06-12T11:17:48Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |