dc.contributor.author | Asikainen, Venla-Vanamo | |
dc.date.accessioned | 2016-06-07T18:15:05Z | |
dc.date.available | 2016-06-07T18:15:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50158 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus keskittyy musiikin ja tekstin väliseen suhteeseen emootioiden näkökulmasta. Pyrkimyksenä on osoittaa, että itsenäiseksi taideteokseksi tarkoitetun runon tunneilmaisu eroaa jälkeenpäin sävelletyn kappaleen tunneilmaisusta. Musiikki synnyttää kuulijassa useista lyhyistä tunteista koostuvia emootioita, jotka joko laajentavat aiempaa tai muuttavat kokonaan toisenlaiseksi pelkästä tekstistä heräävää tunnekokemusta. Tarkoitus on selvittää, millä tavalla musiikki muuttaa pelkän tekstin ilmentämiä emootioita ja mitkä musiikilliset tekijät tähän vaikuttavat.
Aineistona tässä tutkimuksessa toimivat Uuno Kailaan runo Pallokentällä (1928) sekä tästä tehdyt sävellykset, 500 kg lihaa: Pallokentällä (1982) sekä Vesa-Matti Loiri & Perko-Pyysalo Poppoo: Pallokentällä (1995).
Haastattelin tätä tutkimusta varten kolmea henkilöä, joille sekä musiikki että runous on oman kiinnostuksensa kautta tuttua ja joille taiteen herättämien tunnekokemuksten analysoiminen verbaalisesti on luontaista. Haastatteluaineisto analysoitiin emootiomuutoksiin keskittyvän sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista kävi ilmi, että itsenäiseksi taideteokseksi alunperin tarkoitetun runon ilmaisemat emootiot voivat musiikin myötävaikutuksesta joko laajentaa aiempaa kokemuspohjaa uusien havaintojen ansiosta tai muuttua kokonaan toisenlaiseksi. Tähän vaikuttavat paitsi musiikin itsessään ilmaisemat emootiot, musiikille ominainen materiaali ja ominaisuudet, myös tekstin asettuminen lyriikaksi. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikki | |
dc.subject.other | teksti | |
dc.subject.other | emootiot | |
dc.subject.other | Uuno Kailas | |
dc.title | Musiikki ja teksti emootioiden ilmentäjänä kahdessa Uuno Kailaan runoon "Pallokentällä" pohjautuvassa sävellyksessä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606072958 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.date.updated | 2016-06-07T18:15:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |