Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHämäläinen, Marjo
dc.date.accessioned2016-06-07T14:13:08Z
dc.date.available2016-06-07T14:13:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542840
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50157
dc.description.abstractMarkkinoiva diskurssi eli kielenkäyttö on yhä yleisempää eri konteksteissa, mutta tiedotteen tekstilajiin se on kuulunut mahdollisesti aina. Tutkielmani keskittyy tarkastelemaan tämän markkinoivan kontekstin piirissä Nokia Oyj:n tiedotteissa rakentuvia yritys- ja tuotekuvia, joiden voidaan katsoa rakentuvan tiedottamisen funktion lisäksi täyttämään yrityksen imagomarkkinoinnin tarpeita. Tarkastelen ensin, 1) millaisia yritys- ja tuotekuvaan liittyviä representaatioita tiedotteissa ilmenee. Toiseksi olen kiinnostunut siitä, 2) millä suhtautumista ilmaisevilla keinoilla yritystä ja tuotteita arvotetaan tiedotteissa. Pohdin myös, 3) kuinka markkinoiva diskurssi ilmenee tiedotteissa representaatioiden ja suhtautumista ilmaisevien keinojen kautta. Tutkimukseni taustana toimii M. A. K. Hallidayn systeemis-funktionaalinen kieliteoria, joka kuvaa kieltä sosiaalisena toimintana ja merkitysvalintoina. Lisäksi tutkimukseni punaisena lankana toimii diskurssintutkimus, joka keskittyy sekin osaltaan kielen merkityksiin ja niiden rakentumiseen sosiaalisesti ja kielellisesti – myös tekstilajin näkökulmasta. Aineistonani on 11 Nokian verkkosivuilta poimittua tiedotetta, joihin kuuluu tuote-, talous-, ja pörssitiedotteita, joista osasta on käytetty myös yleisemmin nimitystä lehdistötiedote. Lähestymistapani aineistoon on teoriataustan mukaisesti funktionaalinen, diskurssianalyyttinen ja lingvistinen. Olen hyödyntänyt teoriataustassa sekä analyysissa myös systeemis-funktionaalisen kieliteorian piiriin kuuluvaa suhtautumisen teoriaa, joka kuvaa arvottavaa, asennoituvaa ja affektista kielenkäyttöä. Teorian avulla pyrin tarkastelemaan Nokian välittämiä interpersonaalisia merkityksiä markkinoinnin puitteissa. Analyysini jakautuu kahteen lukuun. Ensimmäisessä tarkastelen Nokian yrityskuvan rakentumista ja toisessa tuotekuvan rakentumista. Yrityskuvauksen yhteydessä Nokia näyttäytyy tunnettuna, ihmisten yhdistäjänä, johtavana, vastuullisena, hyväntekijänä, suomalaisena, globaalina ja kehittyvänä. Tuotekuvauksen yhteydessä yhtiön tuotteisiin liittyvät edullisuuden, esteettisyyden, ensiluokkaisuuden, käyttäjäläheisyyden sekä ajantasaisuuden representaatiot. Nokiaa arvotetaan tiedotteissa kyvykkääksi ja asialliseksi toimijaksi ja sen tuotteita arvotetaan erityisesti arvon ja reaktion näkökulmista. Tiedotteissa ilmenevät markkinoivat piirteet syntyvät esimerkiksi kuluttajan eksplikointina, intensiteetin ilmaisun kautta kehumisena, avainhenkilöiden kommenttien liittämisenä tiedotteisiin, vertailujen esittämisenä sekä tarjousten ja lupausten esittämisenä. Yleisemmällä tasolla markkinoivuus syntyy positiivisesta aspektista, jonka kautta yrityksestä ja tuotteista pyritään välittämään lukijalle mahdollisimman suotuisa kuva.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (104 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherNokia (yhtiö)
dc.titleMarkkinoiva tiedote : yritys- ja tuotekuvan rakentuminen Nokia Oyj:n tiedotteissa
dc.title.alternativeYritys- ja tuotekuvan rakentuminen Nokia Oyj:n tiedotteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606072956
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2016-06-07T14:13:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoyrityskuva
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysoarvottaminen
dc.subject.ysomarkkinointiviestintä
dc.subject.ysotiedotteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot