University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Markkinoiva tiedote : yritys- ja tuotekuvan rakentuminen Nokia Oyj:n tiedotteissa

Thumbnail
View/Open
1.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hämäläinen, Marjo
Date
2016
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Markkinoiva diskurssi eli kielenkäyttö on yhä yleisempää eri konteksteissa, mutta tiedotteen tekstilajiin se on kuulunut mahdollisesti aina. Tutkielmani keskittyy tarkastelemaan tämän markkinoivan kontekstin piirissä Nokia Oyj:n tiedotteissa rakentuvia yritys- ja tuotekuvia, joiden voidaan katsoa rakentuvan tiedottamisen funktion lisäksi täyttämään yrityksen imagomarkkinoinnin tarpeita. Tarkastelen ensin, 1) millaisia yritys- ja tuotekuvaan liittyviä representaatioita tiedotteissa ilmenee. Toiseksi olen kiinnostunut siitä, 2) millä suhtautumista ilmaisevilla keinoilla yritystä ja tuotteita arvotetaan tiedotteissa. Pohdin myös, 3) kuinka markkinoiva diskurssi ilmenee tiedotteissa representaatioiden ja suhtautumista ilmaisevien keinojen kautta. Tutkimukseni taustana toimii M. A. K. Hallidayn systeemis-funktionaalinen kieliteoria, joka kuvaa kieltä sosiaalisena toimintana ja merkitysvalintoina. Lisäksi tutkimukseni punaisena lankana toimii diskurssintutkimus, joka keskittyy sekin osaltaan kielen merkityksiin ja niiden rakentumiseen sosiaalisesti ja kielellisesti – myös tekstilajin näkökulmasta. Aineistonani on 11 Nokian verkkosivuilta poimittua tiedotetta, joihin kuuluu tuote-, talous-, ja pörssitiedotteita, joista osasta on käytetty myös yleisemmin nimitystä lehdistötiedote. Lähestymistapani aineistoon on teoriataustan mukaisesti funktionaalinen, diskurssianalyyttinen ja lingvistinen. Olen hyödyntänyt teoriataustassa sekä analyysissa myös systeemis-funktionaalisen kieliteorian piiriin kuuluvaa suhtautumisen teoriaa, joka kuvaa arvottavaa, asennoituvaa ja affektista kielenkäyttöä. Teorian avulla pyrin tarkastelemaan Nokian välittämiä interpersonaalisia merkityksiä markkinoinnin puitteissa. Analyysini jakautuu kahteen lukuun. Ensimmäisessä tarkastelen Nokian yrityskuvan rakentumista ja toisessa tuotekuvan rakentumista. Yrityskuvauksen yhteydessä Nokia näyttäytyy tunnettuna, ihmisten yhdistäjänä, johtavana, vastuullisena, hyväntekijänä, suomalaisena, globaalina ja kehittyvänä. Tuotekuvauksen yhteydessä yhtiön tuotteisiin liittyvät edullisuuden, esteettisyyden, ensiluokkaisuuden, käyttäjäläheisyyden sekä ajantasaisuuden representaatiot. Nokiaa arvotetaan tiedotteissa kyvykkääksi ja asialliseksi toimijaksi ja sen tuotteita arvotetaan erityisesti arvon ja reaktion näkökulmista. Tiedotteissa ilmenevät markkinoivat piirteet syntyvät esimerkiksi kuluttajan eksplikointina, intensiteetin ilmaisun kautta kehumisena, avainhenkilöiden kommenttien liittämisenä tiedotteisiin, vertailujen esittämisenä sekä tarjousten ja lupausten esittämisenä. Yleisemmällä tasolla markkinoivuus syntyy positiivisesta aspektista, jonka kautta yrityksestä ja tuotteista pyritään välittämään lukijalle mahdollisimman suotuisa kuva. ...
Alternative title
Yritys- ja tuotekuvan rakentuminen Nokia Oyj:n tiedotteissa
Keywords
Nokia (yhtiö) yrityskuva markkinointi representaatio arvottaminen markkinointiviestintä tiedotteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606072956

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23991]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Retoriset temput tiedotteissa : millä keinoin kustannusyhtiöt pyrkivät vakuuttamaan yleisönsä? 

    Peltonen, Ulla (2018)
    Tutkimuksessa selvitettiin, millaista on kustannusyhtiöiden mediatiedotteiden kielenkäytön argumentaatiossa esiintyvä retoriikka, ja miten kustannusyhtiöt retoriikan avulla pyrkivät vahvistamaan uskottavuuttaan ja lisäämään ...
  • Family business branding : communicating a family-based brand identity 

    Elbanna, Karim; Hakala, Henna-Leena (2017)
    Scholars suggest that family-owned businesses can capitalize on their family ties by promoting the fact that they are family-owned in their marketing communications. Existing research suggests that promoting the familial ...
  • Yritysten taidekokoelmat Suomessa : keräilypolitiikat, taiteen esittämisen käytännöt ja merkitykset elinkeinoelämässä 

    Luukkanen-Hirvikoski, Teija (Jyväskylän yliopisto, 2015)
  • Määräävän markkina-aseman vaikutus sanomalehtien ilmoitusmarkkinointiin : case Etelä-Suomen Sanomat 

    Kulmala, Kimmo (2002)
  • Brand building in startups : best practices and influence on angel investor decision-making 

    Reuter, Aapo (2020)
    Startup-yritykset ovat tärkeitä uusien työpaikkojen ja innovaatioiden synnyttäjiä. Monet niistä kuitenkin kaatuvat ennen merkittävän kasvun saavuttamista. Syitä epäonnistumisen on monia, mutta vahvan yritysbrändin on ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre