Jauzan Rokkikoulu : koulukonsertti elämyksellisenä oppituntina
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 musiikin opetuksen tavoitteissa mainitaan, että myönteiset musiikkikokemukset ja elämykset innostavat oppilaita kehittämään musiikillisia taitojaan. Tavoitteissa todetaan myös, että opetuksessa tulisi hyödyntää taide- ja kulttuurilaitosten sekä muiden yhteistyötahojen tarjoamia mahdollisuuksia. Näkisin, että koulukonsertit ovat oivallinen tapa toteuttaa näitä tavoitteita.
Tutkielmassani tutustutaan yhtyeeni Jauzan Rokkikoulu -konserttiin, jota olen ollut mukana tekemässä ja esittämässä ympäri Suomea. Tutkin koulukonserttien mahdollisuuksia opetusvälineenä, esimerkiksi koulujen musiikinopetuksen syventävänä lisänä. Esittelen konserttimme opetuksellisen sisällön sekä tavoitteet ja pohdin, miten koulukonsertit ja koulujen musiikinopetus voisivat täydentää toisiaan.
Tutkimuskysymykseni on: “Mitä lapset oppivat koulukonsertin aikana?” Lähetin sähköpostia kouluihin, joihin olimme menossa soittamaan rokkikoulukonsertteja ja tiedustelin kiinnostusta vastata kyselyyni. Pyysin 4 – 6 -luokkalaisten opettajia neuvomaan oppilaat vastaamaan kyselyyni päivä ennen konserttia ja päivä konsertin jälkeen. Internetissä täytettävä kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä bändisoitosta. Vastaajia oli yhteensä 70 ja he koostuivat peruskoulun 4 – 6 -luokkalaisista oppilaista.
Tutkimukseni tuloksista selviää, että koulukonsertissa tapahtuu oppimista. Jokaisen kysymyksen kohdalla oikein vastanneiden prosentti oli suurempi konsertin jälkeen kuin ennen konserttia. Joidenkin kysymysten kohdalla oikein vastanneiden prosenttiluku kasvoi tosin vain 6%, mutta parhaimmillaan oikea tieto lisääntyi kysymyskohtaisesti jopa 20–24%.
Aktiivinen yhteistyö kuntien, koulujen ja Konserttikeskuksen esiintyjäryhmien välillä voisi tuottaa lisää hienoja oppimistuloksia, aiheuttaa positiivisia elämyksiä, innostaa musiikkiharrastuksen äärelle ja herätellä oppilaiden sisäistä motivaatiota. Ja mikä tärkeintä – onnistuneet musiikki- ja taide-elämykset voivat tutkitusti lisätä ihmisten hyvinvointia.
...
Alternative title
Koulukonsertti elämyksellisenä oppituntinaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ... -
Transmission processes of indigenous Pedi music
Lebaka, Edward (University of Jyväskylä, 2017)There has been unsatisfactory integration of traditional music into education, despite the fact that the Ministry of Education advocates its use, stating that education should ‘preserve South Africa’s cultural practice; ... -
English songs in support of the linguistic development of elementary students in Finland
Holma, Veikka (2023)In this thesis, I will discuss how music supports language learning in elementary school students, specifically learning English as a second language in Finland. I will discuss a child’s development and how language learning ... -
Oppimisen jaettu voimavara : ryhmän vaikutus oppimiseen musiikintunnilla
Puhakka, Asko (2021)Tässä tutkimustietoon paneutuvassa kirjallisuuskatsauksessa tutkin, millaisia vaikutuksia ryhmällä on oppimiseen erityisesti musiikintunnilla sekä mitkä ovat toimivan ryhmän edellytykset? Pohdin muun muassa, millaisista ... -
Musical learning for the development of well-being, well-being approaches to deepen learning : an action research project integrating coaching, positive psychology, mindfulness, and music-making
Dempsey, Tracy (2020)Music-making can be a powerful source of well-being but does not occur in a vacuum. Participation in, and benefits derived from, music-making opportunities is affected by participants' confidence levels, beliefs about their ...