Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLouhivuori, Jukka.
dc.contributor.authorNumminen, Kimmo
dc.date.accessioned2016-06-06T12:25:52Z
dc.date.available2016-06-06T12:25:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542805
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50133
dc.description.abstractPerusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 musiikin opetuksen tavoitteissa mainitaan, että myönteiset musiikkikokemukset ja elämykset innostavat oppilaita kehittämään musiikillisia taitojaan. Tavoitteissa todetaan myös, että opetuksessa tulisi hyödyntää taide- ja kulttuurilaitosten sekä muiden yhteistyötahojen tarjoamia mahdollisuuksia. Näkisin, että koulukonsertit ovat oivallinen tapa toteuttaa näitä tavoitteita.
 Tutkielmassani tutustutaan yhtyeeni Jauzan Rokkikoulu -konserttiin, jota olen ollut mukana tekemässä ja esittämässä ympäri Suomea. Tutkin koulukonserttien mahdollisuuksia opetusvälineenä, esimerkiksi koulujen musiikinopetuksen syventävänä lisänä. Esittelen konserttimme opetuksellisen sisällön sekä tavoitteet ja pohdin, miten koulukonsertit ja koulujen musiikinopetus voisivat täydentää toisiaan. Tutkimuskysymykseni on: “Mitä lapset oppivat koulukonsertin aikana?” Lähetin sähköpostia kouluihin, joihin olimme menossa soittamaan rokkikoulukonsertteja ja tiedustelin kiinnostusta vastata kyselyyni. Pyysin 4 – 6 -luokkalaisten opettajia neuvomaan oppilaat vastaamaan kyselyyni päivä ennen konserttia ja päivä konsertin jälkeen. Internetissä täytettävä kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä bändisoitosta. Vastaajia oli yhteensä 70 ja he koostuivat peruskoulun 4 – 6 -luokkalaisista oppilaista. Tutkimukseni tuloksista selviää, että koulukonsertissa tapahtuu oppimista. Jokaisen kysymyksen kohdalla oikein vastanneiden prosentti oli suurempi konsertin jälkeen kuin ennen konserttia. Joidenkin kysymysten kohdalla oikein vastanneiden prosenttiluku kasvoi tosin vain 6%, mutta parhaimmillaan oikea tieto lisääntyi kysymyskohtaisesti jopa 20–24%. Aktiivinen yhteistyö kuntien, koulujen ja Konserttikeskuksen esiintyjäryhmien välillä voisi tuottaa lisää hienoja oppimistuloksia, aiheuttaa positiivisia elämyksiä, innostaa musiikkiharrastuksen äärelle ja herätellä oppilaiden sisäistä motivaatiota. Ja mikä tärkeintä – onnistuneet musiikki- ja taide-elämykset voivat tutkitusti lisätä ihmisten hyvinvointia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherelämyksellinen oppiminen
dc.titleJauzan Rokkikoulu : koulukonsertti elämyksellisenä oppituntina
dc.title.alternativeKoulukonsertti elämyksellisenä oppituntina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606062931
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2016-06-06T12:25:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoelämyksellisyys
dc.subject.ysoelämys
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysokonsertit
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysorock
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot