"Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
Tutkin yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kieliopista ja kielitiedosta sekä niiden tarpeellisuudesta sisällöllisen ja kielellisen analyysin avulla. Analysoin yhdeksäsluokkalaisten vastauksia tutkimuskyselyyn, jossa he ovat määritelleet kieliopin ja kielitiedon käsitteet sekä arvioineet niiden tarpeellisuutta. Aineisto koostuu 51 oppilaan vastauksesta neljään avoimeen kysymykseen. Peilaan oppilaiden vastauksia kieliopin ja kielitiedon yleisiin määritelmiin ja kehitykseen sekä asemaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, jotka asettavat kehykset peruskoulussa annettavalle opetukselle.
Oppilaat tuntevat kieliopin käsitteen melko hyvin, kun taas kielitiedon käsite on heille melko vieras. He liittävät etenkin kieliopin kielen norminmukaisuuteen ja oikeinkirjoitukseen ja kokevat sen kuuluvan kouluun. Kielitiedon he näkevät laajempana käsitteenä ja vapaa-ajalla melko tarpeellisena taitona. Tiedot kielestä ja sen osa-alueista koetaan tarpeellisiksi, rakenteiden ja muotojen osaaminen puolestaan turhaksi. Tällainen näkemys on huomioitu myös uudessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, joissa korostetaan kielenkäytön yhteyttä käytäntöön irrallisten esimerkkien sijaan.
Oppilaat määrittelevät kielioppia ja kielitietoa samansuuntaisesti, kun taas niiden tarpeellisuus koetaan eri tavoilla: kun toinen oppilas kokee tarvitsevansa kielitietoa monipuolisesti kaikkeen, toinen kokee, että ei tarvitse sitä mihinkään. Kieliopin määrittelyssä ja siten tarpeellisuuden arvioinnissa on havaittavissa vanhanaikainen käsitys kieliopista erilaisten muotojen ja nimitysten ulkoa opetteluna, mikä selittää osittain oppilaiden kielteistä asennetta sitä kohtaan. Kielitiedon määrittely tuottaa oppilaille haasteita, mutta siihen ei liity yhtä vahvoja ennakkoasenteita kuin kielioppiin.
...
Muu nimeke
Yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedostaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tytöt ja pojat kirjoittajina : yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä
Kylä-Utsuri-Ripatti, Pauliina (2011)Tämän tutkimuksen päätavoitteena on selvittää yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien näkemyksiä sukupuolen vaikutuksesta kirjoitelmiin. Oppilaiden näkökulmaa on tähän mennessä tutkittu vain vähän, ja kirjoittamisen ... -
Sanaluokkaprojekti sanomalehteä hyödyntäen : tutkimme, pohdimme ja keskustelemme
Vesikko, Liisi (2012)Pro gradu –tutkielmani tavoitteena on ollut luoda mielekästä ja motivoivaa sanaluokkia käsittelevää tehtävämateriaalia yläkoulun seitsemännen luokan äidinkielen opetukseen, koska sanaluokkien kertaaminen vuodesta ja ... -
Yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä ekosysteemin rakenteesta ja toiminnasta
Minkkinen, Jenni (2008) -
Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä
Strum, Saara (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden ... -
Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
Sievänen, Ellinoora (2013)Tutkimus käsittelee sitä, miten ryhmäviestintä on esillä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Ryhmäviestintää ei ole koulukontekstissa tutkittu paljon. Oppikirjojen tutkimus hyödyttää sekä opettajia että ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.