University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

“If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English

Thumbnail
View/Open
279.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Marttila, Heidi
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kielentäminen (translanguaging) on käsite, joka on viime vuosikymmenenä noussut kielenvaihtelun (code-switching) käsitteen rinnalle antamaan monipuolisemman kuvan siitä, miten postmodernissa maailmassa hyödynnetään omaa kielirepertuaaria yksilöllisten kommunikatiivisten tavoitteiden mukaisesti (esimerkiksi García ja Wei 2013). Tätä tapahtuu myös opetuksellisissa konteksteissa, mikä onkin ilmiö, johon on ohjattu huomiota tutkimuksessa. Kuitenkin, aiheeseen liittyvä tutkimus korkeakoulujen kontekstissa on jäänyt melko vähäiseksi, etenkin oppituntien ulkopuolella. Pyrin tämän tutkielman kautta osallistumaan tähän tutkimukseen. Tutkielmassani pyrin selvittämään, millaisia kielivalintoja suomea puhuvat englannin yliopisto-opiskelijat tekevät suomea puhuvien englannin luennoitsijoidensa kanssa luentojen ulkopuolisissa tilanteissa. Lisäksi tutkin sitä, ovatko nämä valinnat tietoisia, minkä perusteella niitä tehdään ja millaisia tunteita niihin liittyy. Sain selville, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista englannin opiskelijoista miettii kielivalintojaan tietoisesti. Lisäksi, osallistujat käyttävät enemmän suomea kuin englantia suullisissa keskusteluissa, kun taas sähköposteissa englanti on yleisempi kieli. Osallistujat antoivat monipuolisesti syitä kielivalinnoilleen, mutta luennoitsijan käyttämä kieli oli selkeästi yleisin peruste tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden kielivalinnoille. Keskustelen saamistani tuloksista kielentämisen viitekehyksestä, ottaen kantaa siihen, miten kielentämisen käytänteet näkyivät tutkimuksen tuloksissa. Liitän keskusteluun myös identiteetin sekä muodollisuuden aspektit, sillä syyt kielivalinnoille voitiin usein liittää joko opiskelijoihin itseensä, tai siihen, minkä kielen he kokivat tilanteissa soveliaaksi ulkoisten tekijöiden vuoksi. Argumentoin kuitenkin, että koska sekä identiteetti että kieli voidaan nähdä sosiaalisesti rakentuneina, kielivalintoihin liittyviä syitä ei voi erotella ulkoisiksi ja sisäisiksi. Lisäksi nostan esiin keskustelun siitä, olisiko aiemmankin tutkimuksen valossa hedelmällistä kannustaa opiskelijoita hyödyntämään kielellistä repertuaariaan yksilöllisesti, erinäisten kommunikatiivisten tarpeiden toteuttamiseksi. ...
Keywords
translanguaging language choice opiskelijat korkeakouluopiskelu englannin kieli suomen kieli kieli kielivalinnat students studies in an institution of higher education English language Finnish language language choice of languages
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912195440

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Institutional support of Finnish universities : Bangladeshi students’ experiences 

    Sadaf (2019)
    This paper examines Bangladeshi students’ reasons of feeling anxious when they go abroad for higher education and their perception on institutional support that helps them in managing anxiety which eventually leads to ...
  • Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view 

    Vesterinen, Stiina (2016)
    Englannin kieli on saavuttanut ennennäkemättömän aseman kansainvälisenä lingua francana, jota käyttävät sujuvasti niin natiivi- kuin ei-natiivipuhujatkin. Poikkeuksellisen tilanteesta tekee ei-natiivien valtaisa määrä, ...
  • International students' language use and attitudes towards English and Finnish 

    Leinonen, Anniina (2014)
    Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ...
  • Finnish health care and social work students' perceptions of Finnish-English code-switching : a survey study 

    Rinne, Tiina (2015)
    Englannin kielen asema kansainvälisenä valtakielenä on vaikuttanut sen leviämiseen myös Suomessa. Laajalle levinnyttä vierasta kieltä käyttävät Suomessa moninaisin tavoin eri-ikäiset ja taitotasoltaan erilaiset ...
  • Beliefs about learning English as a foreign language : comparisons of two groups of Finnish university students 

    Rantala, Minna (2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre