Vuorovaikutteisuus Suomen luonnonsuojeluliiton Facebook-viestinnässä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää Suomen vanhimman ympäristöjärjestön, Suomen luonnonsuojeluliiton Facebook-viestintää sen aktiivisuuden, viestintäfunktioiden ja niiden aiheuttamien reaktioiden kautta. Tutkimuksessa käytettiin kahta aineistoa, Luonnonsuojeluliiton Facebook-tilapäivityksiä kommentteineen ja tykkäyksineen kuukauden ajalta vuosilta 2010 ja 2015. Samalla saatiin siis myös kuva siitä, miten Luonnonsuojeluliiton viestintä on tutkittavien seikkojen osalta muuttunut viidessä vuodessa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja aineiston määrällisen jäsentämisen kautta. Viestintäfunktioita tutkittaessa käytettiin apuna aiemman tutkimuksen luomaa luokittelukehikkoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Suomen luonnonsuojeluliiton Facebook-viestinnässä on tapahtunut selkeä muutos kohti vuorovaikutteisempaa viestintää. Viestinnän aktiivisuus on kasvanut ja vuorovaikutusta ja yhteisöä painottavien viestintäfunktioiden määrä on lisääntynyt. Luonnonsuojeluliitto käyttää sosiaalista mediaa paitsi kansalaisjärjestön toiminnan ja sen jatkuvuuden kannalta tärkeään, yhteiskunnallisten epäkohtien ja tärkeän informaation julki tuomiseen, varainkeruuseen ja toiminnastaan tiedottamiseen, myös palautteen hakemiseen sekä yhteisön vahvistamiseen. Luonnonsuojeluliitto näyttäisi myös viiden vuoden aikana lisänneen sosiaaliselle medialle tyypillisiin tapoja viestiä, ja viestinnän perusteella vaikuttaisi ymmärtävän, kuinka sosiaalisessa mediassa voidaan aktivoida sidosryhmää.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sitä, miten paljon kommentointia ja tykkäyksiä eri viestintäfunktioita edustavat viestit luonnonsuojeluliiton sivuilla herättävät. Tuloksista käy ilmi, että vuorovaikutusta ja yhteisöä korostavista viesteistä tykätään ja niitä kommentoidaan paljon. Tulos voidaan tulkita niin, että saadakseen sidosryhmässä reaktioita aikaan, kannattaa järjestön panostaa yhteisöä ja vuorovaikutusta painottavaan viestintään.
Kommentoinnin osalta liiton aktiivisuus sen sijaan ei juurikaan ole muuttunut, vaan se on edelleen vuorovaikutuksen ylläpitämisen kannalta vähäistä. Kommentit eivät välttämättä osallistu Facebookissa käytyyn keskusteluun, vaan niitä kirjoitetaan myös pelkän lisäinformaation vuoksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jääkiekon liigaseurojen sidosryhmävuorovaikutus sosiaalisessa mediassa
Pitkänen, Henri (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää jääkiekon liigaseurojen sosiaalisen median käyttöä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia keinoja seurat käyttävät sosiaalisen median viestinnässään, ... -
Vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa : sosiaalisen median käsiteanalyysia
Erkkola, Jussi-Pekka (2009)Sosiaalisesta mediasta on puhuttu ja kirjoitettu viime vuosina paljon. Akateemisissa piireissä käsitteeseen ei kuitenkaan olla perehdytty kovinkaan syvällisesti. Yleisyydestään huolimatta sosiaalisen median käsitteen ... -
Yhdessä kohti entistä parempaa urheilumaailmaa : Älä riko urheilua -kampanjan Instagram-viestinnässä rakentuva yhteisö organisaatiomaisena toimijana
Nokelainen, Sanni (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata yhteisöä, joka rakentui Älä riko urheilua -kampanjaan liittyvässä Instagram-viestinnässä, ja tunnistaa viestinnästä organisaatiomaiselle toimijalle tyypillisiä ominaisuuksia. ... -
Understanding evolving organisational issues in social media
Zhang, Boyang (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to better understand the spread of issues in social media, a relatively new phenomenon that is not fully understood in academia. The phenomenon has also captured the interest of organisations, ... -
Social Media for Universities’ Strategic Communication : How Nigerian universities use Facebook
Olaleye, Sunday; Ukpabi, Dandison; Mogaji Emmanuel (Routledge, 2020)A university has many stakeholders with varying interests and commitments. Several studies have examined modes and methods of HEIs communication with stakeholders. To the best of our knowledge, it is not evident in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.