Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorRasimus, Helena
dc.date.accessioned2016-06-03T09:09:38Z
dc.date.available2016-06-03T09:09:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542725
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50061
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin lapsen varhaisella kielen ja kommunikaation kehityksellä yhteyksiä lapsen myöhempiin, 5-vuotiaana arvioituihin itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Lisäksi verrattiin varhaisen kielen ja kommunikaation kehityksen huolta omaavien lasten ryhmää verrokkeihin, joilla viivettä ei oltu todettu myöhemmässä toiminnanohjauksessa ja itsesäätelytaidoissa. Tutkimus oli osa Jyväskylässä vuonna 2003 alkanutta Esikko-projektia, jossa tutkittiin lasten (n = 514) esikielellistä kommunikaatiota ja kielen kehitystä, ja joka jatkui vuonna 2007 Tomera-hankkeena, jolloin tutkittiin samojen lasten kielellisiä ja sosiaalisia taitoja, tarkkaavaisuutta, itsesäätelykykyä ja käyttäytymisen ongelmia 2-, 3-, ja 5-vuotiaana. Aineisto kerättiin vanhempien kyselyillä lukuun ottamatta 2- ja 3-vuootiaana toteutettuja testauksia. Aineiston analyysissä käytettiin korrelaatioanalyysia ja ryhmävertailuja. Tutkimus osoitti, että erityisesti 15 ja 18 kuukauden ikävaiheissa lasten esikielellisillä taidoilla näytti olevan yhteys myöhempiin toiminnanohjauksen taitoihin - puheen tuottamisella sekä ymmärtämisen taidoilla näyttäisi olevan eniten yhteyksiä. Lisäksi ryhmävertailuissa löytyi viitteitä siitä, että varhaisen kielen kehityksen huolen laadulla oli yhteyttä lapsen myöhempiin toiminnanohjauksen taitoihin. Tämä tutkimus antaa lisätietoa kielen kehityksen yhteyksistä käyttäytymisen eri osa-alueisiin. Tutkimus luo ymmärrystä varhaisen kielen ja kommunikoinnin arviointiin ja lapsen itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitojen kehitykseen ja tukemiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (93 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervarhainen kielen kehitys
dc.subject.otheritsesäätelytaidot
dc.subject.othertoiminnanohjaus
dc.subject.otherkehityksen viiveet
dc.subject.otherarviointi
dc.titleVarhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606032839
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-06-03T09:09:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoitsesäätely
dc.subject.ysotoiminnanohjaus
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot