University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin

Thumbnail
View/Open
319.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Riihiaho, Kimmo
Date
2016
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Virtuaalitodellisuuden syöttölaitteista on olemassa julkista tutkimusta varsin niukasti, vaikka ne ovat virtuaalitodellisuudelle korvaamattoman tärkeitä. Syöttölaitteiden tärkeintehtäväontuottaakäyttäjälleluonnollinenkäyttöliittymävirtuaalitodellisuuteen.Käyt- töliittymän luonnollisuus mahdollistaa käyttäjän immersoitumisen eli täydellisen uppoutu- misen virtuaalikokemukseen. Esittelen tässä tutkielmassa yleisimpiä nykyaikaisissa virtuaa- litodellisuuden syöttölaitteissa käytettyjä paikannusteknologoita ja pohdin niiden vaikutusta immersioon.
 
Although, virtual reality input devices are irreplaceable for virtual reality, there is little public research on the subject. The most important function of an input device is to provide a natural user interface for the user. This makes it possible for the user to truly immerse into the virtual experience. In this study I present the most common ways of user tracking, and consider the impact of different tracking technologies on immersion.
 
Keywords
VR virtuaalitodellisuus immersio paikannus syöttölaite
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606012803

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4189]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa 

    Jäntti, Sami (2022)
    Virtuaalitodellisuudesta on povattu suurta tekijää opetusalalle jo pitkään. Se tarjoaa uudenlaisia opetuskokemuksia ja -tapoja. Vanhojen opetustapojen yrittäessä pysyä teknologistuvan yhteiskunnan perässä, virtuaalitodellisuuden ...
  • Virtuaalitodellisuuden käyttö fyysisessä kuntoutuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus 

    Metsäranta, Teemu (2020)
    Virtuaalilaitteet ja virtuaalitodellisuus ovat tänä päivänä kuluttajien ja muiden erilaisten toimialojen saatavilla, sekä aiheesta tehtyä tutkimusta löytyy tällä hetkellä runsaasti. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa ...
  • Käyttäjäkokemus virtuaalitodellisuus videopeleissä 

    Lehkonen, Mikko (2018)
    Käyttäjäkokemuksen ymmärtäminen on kriittistä videopelien kannalta sillä videopelien tarkoituksena on olla mahdollisimman viihdyttäviä. Jotta tässä tavoitteessa onnistuttaisiin niin kehittäjillä täytyy olla mahdollisimman ...
  • Virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikat ja käytettävyys 

    Junttari, Ella (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan erilaisia virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikoita ja näiden vaikutusta käyttökokemukseen. Lähteenä käytetään erilaisia akateemisia artikkeleita, erityisesti tutkielman pohjana toimii Mak ...
  • Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa 

    Haapalainen, Olli (2020)
    Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on teknologia, jonka avulla käyttäjä voi vierailla vuorovaikutteisessa ja reaaliaikaisessa virtuaaliympäristössä. Virtuaalitodellisuuden yleisimpiä laitteita ovat VR-lasit, jotka ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre