Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin
Virtuaalitodellisuuden syöttölaitteista on olemassa julkista tutkimusta varsin
niukasti, vaikka ne ovat virtuaalitodellisuudelle korvaamattoman tärkeitä. Syöttölaitteiden
tärkeintehtäväontuottaakäyttäjälleluonnollinenkäyttöliittymävirtuaalitodellisuuteen.Käyt-
töliittymän luonnollisuus mahdollistaa käyttäjän immersoitumisen eli täydellisen uppoutu-
misen virtuaalikokemukseen. Esittelen tässä tutkielmassa yleisimpiä nykyaikaisissa virtuaa-
litodellisuuden syöttölaitteissa käytettyjä paikannusteknologoita ja pohdin niiden vaikutusta
immersioon. Although, virtual reality input devices are irreplaceable for virtual reality, there
is little public research on the subject. The most important function of an input device is
to provide a natural user interface for the user. This makes it possible for the user to truly
immerse into the virtual experience. In this study I present the most common ways of user
tracking, and consider the impact of different tracking technologies on immersion.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
Jäntti, Sami (2022)Virtuaalitodellisuudesta on povattu suurta tekijää opetusalalle jo pitkään. Se tarjoaa uudenlaisia opetuskokemuksia ja -tapoja. Vanhojen opetustapojen yrittäessä pysyä teknologistuvan yhteiskunnan perässä, virtuaalitodellisuuden ... -
Virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikat ja käytettävyys
Junttari, Ella (2020)Tutkielmassa tarkastellaan erilaisia virtuaalitodellisuuden vuorovaikutustekniikoita ja näiden vaikutusta käyttökokemukseen. Lähteenä käytetään erilaisia akateemisia artikkeleita, erityisesti tutkielman pohjana toimii Mak ... -
Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa
Haapalainen, Olli (2020)Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on teknologia, jonka avulla käyttäjä voi vierailla vuorovaikutteisessa ja reaaliaikaisessa virtuaaliympäristössä. Virtuaalitodellisuuden yleisimpiä laitteita ovat VR-lasit, jotka ... -
Virtuaalitodellisuuden vaatiman tilan pienentäminen
Kuokkanen, Ville (2019)Virtuaalitodellisuuslasien ja -laitteiden hinta on laskenut viime vuosina, eikä näin ollen hinta ole enää suurin ongelma niiden yleistymisessä. On kuitenkin havaittu, että yksi suurimmista haasteista VR-laitteiden ... -
Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kuluttajaverkkokaupassa
Tinnilä, Toni (2020)Vähittäiskauppa on siirtynyt verkkoon jo usean vuoden ajan. Vuoteen 2024 mennessä 60 % kaikista vähittäiskaupan asiakkaista ennustetaan tekevän ostoksia verkossa. Samalla yritykset etsivät uusia tapoja palvella asiakkaitaan. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.