Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorAlatalo-Hussein, Tuula
dc.date.accessioned2016-05-30T08:41:07Z
dc.date.available2016-05-30T08:41:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542324
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49978
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Alatalo-Hussein, Tuula. 2016. Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä. Kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muodostuminen oppilaan opintopolun aikana. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitän kolmiportaisen tuen toteutumista perusopetuksen alakoululla. Erityisesti perehdyn siihen kuinka tehostettu tuki on muotoutunut käytännössä yksittäisen oppilaan kohdalla. Kolmiportainen tuki muotoutui Opetushallituksen erityisopetuksen kehittämishankkeen mietinnön pohjalta kirjatun Erityisopetuksen strategian kautta. Kolmiportainen tuki pitää sisällään yleisen, tehostetun ja erityisen tuen muodot. Tehostettu tuki tuli uuden kolmiportaisen tuen myötä yleisopetuksessa annettavan perinteisen yleisen tuen ja erityisopetussiirron myötä annettavan erityisopetuksen väliin. Uudessa tehostetussa tuessa painotetaan ennaltaehkäisyä yleisten tukitoimenpiteiden lisäämisen kautta unohtamatta laatua. Kolmiportaisen tuen taustalla on inkluusion toteutuminen kaikille ja kaikkialla. Inkluusioajattelun lähtökohtana ovat oikeudenmukaisuus ja tasaarvo. Inkluusion näkökulmasta kaikilla ihmisillä tulisi olla oikeus tuntea olevansa osa normaaliyhteisöä syntymästään lähtien sekä kokea olevansa samanarvoinen yhteiskunnan jäsen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä voidaan kutsua myös tapaustutkimukseksi. Tutkimukseen haastattelin koulujen rehtoreita, tapausoppilaiden luokanopettajia ja erityisluokanopettajaa. Haastattelujen lisäksi perehdyin kahden tapausoppilaan pedagogisiin asiakirjoihin. Aineiston analysoin laadullisesti. Tutkimukseen osallistui kaksi alakoulua joista toinen oli oppilasmäärältään iso ja toinen pieni kyläkoulu. Isommalla koululla oli annettu erillistä erityisopetusta ja pienryhmäopetusta jo vuosikymmenten ajan. Näiltä kahdelta kouluta valitsin myös tutkimusta varten tehostetun tuen tapausoppilaat. Tutkimus osoitti, että olosuhteet, perinteet ja asenteet ovat vaikuttaneet inkluusion ja integraation toteutumiseen kouluilla. Pienellä kyläkoululla inkluusion ja lähikouluperiaatteen toteutuminen on jo hyvällä mallilla. Isommalla koululla yhteistyö ja integraatioprosessi ovat hyvässä alussa. Täydelliseen inkluusion eteen tulee vielä tehdä töitä niin asenteellisesti kuin rakenteellisestikin. Tehostettu tuki näyttää hakevan vielä omaa paikkaansa ja oppilaalle annettavien tukitoimien kirjaamisessa pedagogisiin asiakirjoihin on vielä puutteita.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (95 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherKELPO-hanke
dc.titleOppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
dc.title.alternativeKolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605302756
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-30T08:41:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysointegraatio
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysosamanaikaisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot