Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
TIIVISTELMÄ
Alatalo-Hussein, Tuula. 2016. Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä. Kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muodostuminen oppilaan opintopolun aikana. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitän kolmiportaisen tuen toteutumista perusopetuksen alakoululla. Erityisesti perehdyn siihen kuinka tehostettu tuki on muotoutunut käytännössä yksittäisen oppilaan kohdalla. Kolmiportainen tuki muotoutui Opetushallituksen erityisopetuksen kehittämishankkeen mietinnön pohjalta kirjatun Erityisopetuksen strategian kautta. Kolmiportainen tuki pitää sisällään yleisen, tehostetun ja erityisen tuen muodot. Tehostettu tuki tuli uuden kolmiportaisen tuen myötä yleisopetuksessa annettavan perinteisen yleisen tuen ja erityisopetussiirron myötä annettavan erityisopetuksen väliin. Uudessa tehostetussa tuessa painotetaan ennaltaehkäisyä yleisten tukitoimenpiteiden lisäämisen kautta unohtamatta laatua. Kolmiportaisen tuen taustalla on inkluusion toteutuminen kaikille ja kaikkialla. Inkluusioajattelun lähtökohtana ovat oikeudenmukaisuus ja tasaarvo. Inkluusion näkökulmasta kaikilla ihmisillä tulisi olla oikeus tuntea olevansa osa normaaliyhteisöä syntymästään lähtien sekä kokea olevansa samanarvoinen yhteiskunnan jäsen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä voidaan kutsua myös tapaustutkimukseksi. Tutkimukseen haastattelin koulujen rehtoreita, tapausoppilaiden luokanopettajia ja erityisluokanopettajaa. Haastattelujen lisäksi perehdyin kahden tapausoppilaan pedagogisiin asiakirjoihin. Aineiston analysoin laadullisesti. Tutkimukseen osallistui kaksi alakoulua joista toinen oli oppilasmäärältään iso ja toinen pieni kyläkoulu. Isommalla koululla oli annettu erillistä erityisopetusta ja pienryhmäopetusta jo vuosikymmenten ajan. Näiltä kahdelta kouluta valitsin myös tutkimusta varten tehostetun tuen tapausoppilaat. Tutkimus osoitti, että olosuhteet, perinteet ja asenteet ovat vaikuttaneet inkluusion ja integraation toteutumiseen kouluilla. Pienellä kyläkoululla inkluusion ja lähikouluperiaatteen toteutuminen on jo hyvällä mallilla. Isommalla koululla yhteistyö ja integraatioprosessi ovat hyvässä alussa. Täydelliseen inkluusion eteen tulee vielä tehdä töitä niin asenteellisesti kuin rakenteellisestikin. Tehostettu tuki näyttää hakevan vielä omaa paikkaansa ja oppilaalle annettavien tukitoimien kirjaamisessa pedagogisiin asiakirjoihin on vielä puutteita.
...
Muu nimeke
Kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikanaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Koponen, Auli (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja ... -
Inklusiiviselle kasvatukselle rakentuvat merkitykset esiopetuksen ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Turunen, Maarja; Raudaskoski, Iida (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia merkityksiä inklusiiviselle kasvatukselle rakennettiin esiopetuksen ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkittiin sitä, miten lapsi asemoitiin asiakirjoissa ... -
Opettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toteutumisesta perusopetuksen alaluokilla
Malkamäki, Riikka; Pinola, Minna (2013) -
Luokanopettajien ja rehtoreiden käsityksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta ja vaikutuksista
Flink, Leena; Poropudas, Tanja (2013) -
Yhteisopettajuuden toteutuminen inkluusioluokassa
Virtanen, Emmi (2015)Tässä tutkimuksessa selvitän yhteisopettajuuden toteutumista opettajien ajat-telussa ja toiminnassa. Lisäksi selvitän, miten opettajat ajattelevat oppilaiden hyötyvän yhteisopettajuudesta inklusiivisessa luokassa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.