Using FaceReader to recognize emotions during self-assessment relating to dyslexia
FaceReader ohjelman käyttö emootioiden tunnistamiseen lukihäiriöön liittyvän itse-arvioinnin aikana.
Tämä pro gradu tutkielma tarkasteli kasvojen tunnistamis-ohjelma FaceReaderin käytettävyyttä tunteiden tunnistamisessa lukivaikeustaustaisilla henkilöillä heidän täyttäessään tietokone-avusteisesti itse-arviointikyselyitä resilienssiin, itsetuntoon, coping-keinoihin, sosiaaliseen kompetenssiin, attribuutioon, välttämiskäyttäytymiseen sekä terveystapoihin liittyen. Osallistujat (N=45, 17 naista / 28 miestä) olivat saaneet lukivaikeus-diagnoosin ja olivat olleet lapsena Niilo Mäki Instituutin asiakkaita. Osallistujat kutsuttiin seurantatutkimuksiin ja haastatteluihin 20 -39 -vuoden ikäisinä. Lukitestien perusteella osallistujat jaettiin analyysejä varten kahteen ryhmään, joista toisella oli vielä aikuisena lukivaikeus (N=23) ja toisen lukemisen taso oli normaalin väestön tasoa (N=22). Verrokkiryhmä (N=34) muodostui normaalin lukutaidon omaavista henkilöistä, joilla ei ollut lapsuusiässä diagnosoitua lukivaikeutta. Verrokkiryhmä vastasi iältään, sukupuolijakaumaltaan, sekä lapsuuden kotipaikkakunnaltaan koehenkilöryhmää. FaceReader analysoi kasvojen ilmeitä video-nauhoitteilta ja arvioi neutraalin, ilon, surun, vihaisuuden, yllättyneisyyden, pelon, inhon ja halveksunnan tunteen voimakkuutta kullakin hetkellä. FaceReaderin raportoimien tunteiden keskimääräisten vahvuuksien variaatioita, ryhmien välisiä eroja, sekä korrelaatioita tunteiden ja itse-arviointikyselyiden tulosten välillä tarkasteltiin ei-parametrisin testein (Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U-testi, Spearmanin korrelaatiokerroin). Variaatiota tunteiden vahvuuksissa löytyi. Eroja kolmen ryhmän välillä löytyi niin FaceReaderin raportoimien tunteiden vahvuuksissa, kuin FaceReaderin kyvyssä tunnistaa tunnetiloja. Tilastollisesti merkitseviä korrelaatioita itse-arvioinnin ja FaceReaderin arvioimien tunteiden välillä ei löytynyt. FaceReaderin häiriöherkkyys osallistujien silmälasien käyttöön ja liikehdintään nauhoituksen aikana todettiin ongelmaksi. Jatkotutkimuksissa suositellaan käytettäväksi vertailevia mittareita tunteiden arvioimisessa, sekä tehtävien tekemistä vuorovaikutuksessa toisen henkilön kanssa FaceReaderin tulkitsemien tunteiden validoimiseksi.
...
Using FaceReader to recognize emotions during self-assessment relating to dyslexia.
This study examined usability of the facial coding tool FaceReader in recognizing emotions of individuals with history of dyslexia while they filled in computer based well-being self-assessment questionnaires relating to resilience, self-esteem, coping strategies, social competence, attribution, task avoidance and health habits. Participants (N=45, 17 female/ 28 male) were diagnosed with dyslexia at Niilo Mäki Institute as child and were invited to a follow up study at the age of 20-39 years. For the purpose of analysis participant group was divided into continuing dyslexic (N=23) and compensated dyslexic (N=22) groups based on adulthood reading accuracy, fluency and comprehension tests. Control group (N=34) with no childhood dyslexia diagnosis, and no adult dyslexia based on tests completed as part of the study matched the participant group based on age and gender. FaceReader analyzes facial expression from a video recording and provides intensity of neutral, happy, sad, angry, surprised, scared, disgust and contempt emotion at any given time. FaceReader reported intensities of emotions were analyzed using non-parametric statistical tests (Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U-test, Spearman correlation) to assess variation, group differences and correlation with the well-being questionnaires. Analysis did show variance in the intensities of emotions. There were differences between the three groups in FaceReader’s ability to recognize emotions as well as in the reported mean intensities of emotions. No statistically significant correlations between well-being questionnaires and FaceReader reported emotions were found. Sensitivity of FaceReader was found to be an issue for capturing emotions of individuals if they wore glasses or were restless during the recording. Future research should utilize comparative methods for measuring emotion as well as an additional participant group with human-human relationship to further validate the FaceReader provided data.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Dynamic assessment of the effectiveness of digital game-based literacy training in beginning readers : a cluster randomised controlled trial
Glatz, Toivo; Tops, Wim; Borleffs, Elisabeth; Richardson, Ulla; Maurits, Natasha; Desoete, Annemie; Maassen, Ben (PeerJ, Ltd., 2023)In this article, we report on a study evaluating the effectiveness of a digital game-based learning (DGBL) tool for beginning readers of Dutch, employing active (math game) and passive (no game) control conditions. This ... -
Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2021)Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista. Arviolta noin kymmenen prosenttia väestöstä kärsii eriasteisesta lukivaikeudesta. Sen tyypillisimpiä ilmenemismuotoja ovat lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät virheet ... -
Kasvojentunnistusteknologian hyödyntäminen tunnistautumiseen
Räihä, Johanna (2023)Ihmiset ovat kautta aikojen tunnistaneet toisiaan kasvojen, äänen ja kävelytyylin perusteella. Tietokoneet ja yleensäkin tietotekninen kehitys on mahdollistanut kasvojentunnistusteknologian synnyn ja sen kehityksen yhdeksi ... -
Visual processing in patients with age-related macular degeneration performing a face detection test
Vottonen, Pasi; Kaarniranta, Kai; Pääkkönen, Ari; Tarkka, Ina (Dove Medical Press, 2017)Purpose: People with age-related macular degeneration (AMD) have difficulties in familiar face recognition and facial expression discrimination. Our aim was to evaluate the visual processing of faces in AMD patients and ... -
Neural specialization to human faces at the age of 7 months
Yrttiaho, Santeri; Kylliäinen, Anneli; Parviainen, Tiina; Peltola, Mikko J. (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Sensitivity to human faces has been suggested to be an early emerging capacity that promotes social interaction. However, the developmental processes that lead to cortical specialization to faces has remained unclear. The ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.