Show simple item record

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorManninen, Erika
dc.date.accessioned2016-05-30T07:04:46Z
dc.date.available2016-05-30T07:04:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542321
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49974
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa opetusteknologiasta käytyä julkista keskustelua Helsingin Sanomien mielipidepalstalla vuosina 2010-2015. Aihetta lähestyttiin selvittämällä, mistä aihepiireistä käsin opetusteknologiaa Helsingin Sanomien mielipidepalstalla käsiteltiin. Lisäksi tarkasteltiin, kuinka opetusteknologia mielipidekirjoituksissa asemoitui. Tutkimuksen aineistona oli 116 mielipidekirjoitusta ja 34 lehtiartikkelia. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimuksen tulokset muodostuivat kahdesta osiosta: opetusteknologiaan liittyvien aihepiirien kategorisoinnista sekä mielipidekirjoitusten jakautumisesta asenneluokittain. Tutkimuksen aineistosta muodostui kolme pääkategoriaa: opetusteknologian resurssit, opetusteknologian mahdollisuudet opetuksessa sekä kestävä kehitys. Opetusteknologiaan liittyvät 116 mielipidekirjoitusta jakautuivat asenneluokkiin seuraavasti: negatiivinen 55 kappaletta, positiivinen 19 kappaletta, neutraali 19 kappaletta ja ristiriitainen 23 kappaletta. Opetusteknologian on määrä tulla kiinteämmäksi osaksi koulujen toimintakulttuuria. Tutkimuksen tuloksia tarkastelemalla saadaan kootusti tietoa opetusteknologiaan liittyvistä ennakkokäsityksistä ja lisää näkökulmia esimerkiksi opetusteknologian käyttöönoton suunnitteluun. Opetusteknologianasenneluokkatarkastelun myötä voidaan paremmin ymmärtää lähtökohtia, joita Helsingin Sanomien mielipidepalsta lukijoilleen tarjoaa, heidän muodostaessaan käsityksiään opetusteknologiasta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheropetusteknologia
dc.subject.othermielipidekirjoitus
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologia
dc.subject.othermedia
dc.title"Kun tietotekniikkaa hyödynnetään pedagogiikka edellä, päästään syvään oppimiseen" : opetusteknologia Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010-2015
dc.title.alternativeOpetusteknologia Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010-2015
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605302751
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2016-05-30T07:04:46Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysomielipidekirjoitukset
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysooppimisympäristö


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record