Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö : kodin ja koulun välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina 2005-2010
Nurmela, K. 2011. Valokeilassa kodin ja koulun yhteistyö. Kodin ja koulun
välinen yhteistyö Helsingin Sanomien uutisissa ja mielipidekirjoituksissa vuosina
2005–2010. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma,
s. 64
Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa selvitettiin median osuutta kodin
ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuva siitä miten kodin
ja koulun yhteistyötä on huomioitu mediassa viimeisen viiden vuoden aikana.
Median vallan lisääntyminen on tuonut mukanaan mahdollisuuksia ja huolia.
Parhaimmillaan media on luotettava tiedonvälittäjä ja yhteiskunnan kehittäjä
mutta pahimmillaan ylilyöntejä tekevä rahan ja vallan tavoittelija. Median ollessa
arkipäivää jokaiselle yhteiskuntamme jäsenelle, on tärkeää huomioida sen
hyödyt ja haitat myös kodin ja koulun yhteistyön osalta.
Tutkimusaineistona toimivat Helsingin Sanomien uutiset ja
mielipidekirjoitukset. Aineisto kerättiin HS:n verkkoarkistosta tammikuussa
2011. Uutisia kertyi 25 ja mielipidekirjoituksia 26. Tutkimusaineistoa tarkasteltiin
osittain kvantitatiivisesti Excel-taulukoinnin avulla, mutta pääasiallisena
tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemoittelua. Uutiset ja
mielipidekirjoitukset analysoitiin erikseen niiden tekstityypin erojen vuoksi. Osa
teksteistä koski suoraan kodin ja koulun yhteistyötä ja osassa yhteistyö esiintyi
muun ”pääasian” yhteydessä.
Tutkimustulokset osoittivat, että kodin ja koulun yhteistyö on ollut
mediassa esillä jonkin verran. Pääasiallisesti äänessä ovat olleet ammattilaiset
eli opettajat, rehtorit ja opettajien ammattiliitto sekä viralliset, kodin ja koulun
yhteistyöhön liittyvät tahot kuten esimerkiksi opetushallitus, kunnan virkamiehet
ja kasvatustieteen professorit. Vanhempien ääni aineistossa oli hyvin vähäinen.
Media välityksellä sai kuvan, jonka mukaan kodin ja koulun yhteistyö on
erityisesti oppilasta ajatellen merkityksellistä ja tarpeellista mutta silti
puutteellista. Puutteiden nähtiin johtuvan monitasoisesti sekä vanhemmista että
opettajista mutta myös koulusta ja yhteiskunnasta. Puutteiden osalta kuitenkin
tuotiin esille kehitys- ja parannuskeinoja. Uutisointi oli pääasiallisesti
informaatiota sekä epäkohdista että hyvistä puolista. Uutisilla pyrittiin tuomaan
ihmisten tietoisuuteen asioita, joiden perusteella pystyy muodostamaan omia
mielipiteitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perustulokeskustelu Suomessa : sisällönanalyysi perustulokeskustelusta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa 1990-2015
Manninen, Teemu (2016)TIIVISTELMÄ JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, sosiaalityön yksikkö MANNINEN, TEEMU: Perustulokeskustelu Suomessa – Sisällönanalyysi perustulokeskustelusta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa ... -
Työttömät : Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa rakentuvia kulttuurisia merkityksiä
Hujanen, Rasmus (2015)Tutkimus tarkastelee Helsingin Sanomissa vuosien 2008 ja 2013 välillä julkaistuja työttömien mielipidekirjoituksia. Tutkimustehtävänä on ymmärtää millaisia sosiokulttuurisia merkityksiä ja arvoja työlle ja työttömyydelle ... -
Moninaisuudessaan yhtenäinen : Euroopan unionin määritteleminen ja solidaarisuuden rakentaminen Helsingin Sanomien uutisissa
Aaltonen, Maija (2015)Tässä tutkielmassa selvitetään sitä, miten Euroopan unioni määritellään Helsingin Sanomien uutisissa ja miten lehden uutiset rakentavat eurooppalaista solidaarisuutta. Tarkastelun kohteena ovat toukokuussa 2014 pidetyt ... -
"Kun tietotekniikkaa hyödynnetään pedagogiikka edellä, päästään syvään oppimiseen" : opetusteknologia Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010-2015
Manninen, Erika (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa opetusteknologiasta käytyä julkista keskustelua Helsingin Sanomien mielipidepalstalla vuosina 2010-2015. Aihetta lähestyttiin selvittämällä, mistä aihepiireistä käsin ... -
Aktivoimaantuneet ja aktivoimattomat : vuoden 2018 julkinen keskustelu aktiivimallista Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
Turpeinen, Joose (2020)Tutkielmassa tarkasteltiin julkista keskustelua aktiivimallista sen käyttöönottovuoden 2018 ajalta. Aineistona käytettiin Helsingin Sanomista löytyviä mielipidekirjoituksia ja niistä löytyviä julkisia kannanottoja, eli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.