Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVähäsantanen,Katja
dc.contributor.authorRäsänen-Ala-Aho, Marja-Leena
dc.date.accessioned2016-05-29T06:07:49Z
dc.date.available2016-05-29T06:07:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542308
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49969
dc.description.abstractAmmatillisten oppilaitosten toimintaympäristö on muutoksessa, joka näkyy jokaisen alan organisaation ja yksittäisen opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajan ammatillista identiteettiä ja toimijuutta muuttuvassa työssä sekä tunnistaa keinoja, jotka mahdollistavat onnistuneen muutosmatkan ja mielekkään työn tulevaisuudessa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, narratiivisella tulevaisuuden muistelo -menetelmällä haastattelemalla yhdeksän toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen sosiaali- ja terveysalan sekä kiinteistö-ja rakennusalan opettajaa. Tutkimus osoittaa, että ammatillisen opettajan pedagoginen identiteetti on voimakas, mutta sen sijaan alkuperäinen ammatti on liudentunut taustalle hänen identiteetissään. Opettajan toimijuus näyttäytyy vaikuttamisena työssä ja erilaisten yksilöllisten työtehtävien yhdistelminä. Tämän tutkimuksen mukaan opettajan mielekästä työtä sekä identiteetin ja toimijuuden positiivista muutosta edistäisivät yhteisöllinen ja tiimimäinen työtapa monipuolisen työn-kuvan kanssa. Esimiesten asettamat selkeät tavoitteet, niiden viestintä sekä voimakas tavoitehakuinen, tasapuolinen sekä tasalaatuinen johtaminen nähtiin muutoksessa tarpeellisina. Tulokset osoittavat, että opettaja asettuu ammatillisessa toimijuudessaan pikemminkin muutoksen kohteeksi kuin aktiiviseksi toteuttajaksi tai muutokseen osallistujaksi. Viestinnän painottaessa niitä asioita, jotka säilyvät arjessa muuttumattomina, olisi opettajan helpompi hyväksyä myös toimintaan liittyvät muutokset. Tuloksia voidaan hyödyntää toisen asteen ammatillisen oppi-laitoksen muutosta tukevassa esimiestyössä ja johtamisessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (86 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherammatillinen identiteetti
dc.subject.otherammatillinen toimijuus
dc.subject.otherammatillinen opettaja
dc.subject.othermielekäs työ
dc.subject.othervoimaantuminen
dc.subject.othermuutoksen johtaminen
dc.titleMuutosmatkalla mielekkääseen tulevaisuuteen : ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus
dc.title.alternativeAmmatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605292743
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2016-05-29T06:07:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoammatilliset opettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysomielekkyys
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysovoimaantuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot