dc.contributor.advisor | Vähäsantanen,Katja | |
dc.contributor.author | Räsänen-Ala-Aho, Marja-Leena | |
dc.date.accessioned | 2016-05-29T06:07:49Z | |
dc.date.available | 2016-05-29T06:07:49Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542308 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49969 | |
dc.description.abstract | Ammatillisten oppilaitosten toimintaympäristö on muutoksessa, joka näkyy jokaisen alan organisaation ja yksittäisen opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ammatillisen opettajan ammatillista identiteettiä ja toimijuutta muuttuvassa työssä sekä tunnistaa keinoja, jotka mahdollistavat onnistuneen muutosmatkan ja mielekkään työn tulevaisuudessa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, narratiivisella tulevaisuuden muistelo -menetelmällä haastattelemalla yhdeksän toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen sosiaali- ja terveysalan sekä kiinteistö-ja rakennusalan opettajaa.
Tutkimus osoittaa, että ammatillisen opettajan pedagoginen identiteetti on voimakas, mutta sen sijaan alkuperäinen ammatti on liudentunut taustalle hänen identiteetissään. Opettajan toimijuus näyttäytyy vaikuttamisena työssä ja erilaisten yksilöllisten työtehtävien yhdistelminä. Tämän tutkimuksen mukaan opettajan mielekästä työtä sekä identiteetin ja toimijuuden positiivista muutosta edistäisivät yhteisöllinen ja tiimimäinen työtapa monipuolisen työn-kuvan kanssa. Esimiesten asettamat selkeät tavoitteet, niiden viestintä sekä voimakas tavoitehakuinen, tasapuolinen sekä tasalaatuinen johtaminen nähtiin muutoksessa tarpeellisina.
Tulokset osoittavat, että opettaja asettuu ammatillisessa toimijuudessaan pikemminkin muutoksen kohteeksi kuin aktiiviseksi toteuttajaksi tai muutokseen osallistujaksi. Viestinnän painottaessa niitä asioita, jotka säilyvät arjessa muuttumattomina, olisi opettajan helpompi hyväksyä myös toimintaan liittyvät muutokset. Tuloksia voidaan hyödyntää toisen asteen ammatillisen oppi-laitoksen muutosta tukevassa esimiestyössä ja johtamisessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (86 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ammatillinen identiteetti | |
dc.subject.other | ammatillinen toimijuus | |
dc.subject.other | ammatillinen opettaja | |
dc.subject.other | mielekäs työ | |
dc.subject.other | voimaantuminen | |
dc.subject.other | muutoksen johtaminen | |
dc.title | Muutosmatkalla mielekkääseen tulevaisuuteen : ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus | |
dc.title.alternative | Ammatillisen opettajan identiteetti ja toimijuus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605292743 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-05-29T06:07:50Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | ammatilliset opettajat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | mielekkyys | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | voimaantuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |