Direktiivisyys rehtorin työtä ohjaavissa teksteissä: tarkastelussa valtion, kunnan ja yksityisen koulun johtosäännöt ja niiden pohjatekstit
Tutkimukseni käsittelee direktiivisyyttä valtion, kunnan ja yksityisen koulun johtosäännöissä ja niiden pohjateksteissä. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millä tavoin direktiivisyys ilmenee eri koulujen johtosäännöissä ja niiden kielellisissä valinnoissa? 2) Millä tavoin koulun hallinnollisia tekstejä ohjailevat lait ja asetukset tulevat esiin johtosäännöissä? Esimerkkitapauksena tutkimuksessani ovat Helsingin eurooppalaisen koulun, Kemin kaupungin koulutuslautakunnan sekä Jyväskylän steinerkoulun johtosäännöt, joita tarkastelen rehtorin työn näkökulmasta.
Rehtorin työ on hyvin moniulotteista eikä tarkkaa työnkuvaa ole selkeästi määritelty. Rehtoria kohtaan kohdistuu paljon erilaisia odotuksia ja olettamuksia eri tahoilta, sillä rehtorin täytyy toimia myös koulunsa edustajana ja yhteyshenkilönä. Rehtori joutuu työssään perehtymään huolellisesti lukuisiin eri teksteihin, joiden pohjalta täytyy pystyä kehittämään ja johtamaan suurten muutosten alla olevaa koulua. (Nevalainen & Nieminen 2010: 88.)
Tutkimukseni on tapaustutkimus, jonka avulla voidaan saada yksityiskohtaista ja jatkotutkimukseen jalostuvaa tietoa tutkimuskohteesta (Saarela-Kinnunen & Eskola 2001: 159). Tutkin aineistoani kvalitatiivisen tekstintutkimuksen näkökulmasta ja analysoin aineistoa kielellisen analyysin menetelmin. Tekstintutkimus sopii maisterintutkielmani menetelmäksi, sillä kriittisen kielellisen ja sisällöllisen tarkastelun avulla päästään tutkimaan tekstien taustatekijöitä ja esimerkiksi juuri pohjatekstejä (Heikkinen 2002a: 22–23). Rehtorin työtä ohjaavien hallinnollisten tekstien tutkimuksen kautta voidaan laajentaa pedagogisen johtamisen ajatusta, jonka kautta koulujen olisi mahdollista saada käyttöönsä se potentiaali, mikä koko koulun henkilökunnalla on yhteisenä voimavarana. Koulun hallinnollisten tekstien tutkimuksen myötä pystytään myös perehtymään rehtorin tekstityön näkökulmaan sekä näkemään, millaisen luonteen rehtorin monipuoliset tehtäväkuvaukset saavat.
Rehtorin työtä ohjailevat piirteet tulevat aineistossani esiin sekä eksplisiittisesti että implisiittisesti. Ohjailevuus näkyy johtosäännöissä lähinnä indikatiivimuotoisina toteamuksina, jolloin ilmaus esiintyy jopa varsinaista käskymuotoa vahvempana, sillä asia esitetään kyseenalaistamattomana totena (VISK § 1590). Tekstuaalisten ominaisuuksien lisäksi olen huomioinut, että tekstilaji itsessään vaikuttaa ohjailevuuden syntyyn merkittävästi. Intertekstuaalisuuden ilmenemistavassa ja yksityiskohtaisuudessa on vaihtelua, mutta tekstienvälisyys on pääosin avointa ja näkyvää. Tekstilaji ja taustalla vaikuttavat pohjatekstit – säädökset, määräykset ja sopimukset – tekevätkin johtosäännöistä vahvasti velvoittavia ja ohjailevia ilman varsinaisia direktiivi-ilmauksia.
...
Muu nimeke
Tarkastelussa valtion, kunnan ja yksityisen koulun johtosäännöt ja niiden pohjatekstitMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toimeentulotukipäätösten tietolähteet
Kytövaara, Päivi (2015)Toimeentulotukipäätökset ovat hyvin intertekstuaalisia muiden virkatekstien tapaan. Ne ovat osa tekstiketjua, johon kuuluvat päätöstä edeltävät sekä sen jälkeen tulevat tekstit ja kielenkäyttötilanteet. Toimeentulotukipää-töksissä ... -
Rehtorin uusi arkipäivä : erään ala-asteen rehtorin ammattikuvan tarkastelua
Harju, Niina; Sydänmaanlakka, Tarja (2002) -
Erityisopettajan ja rehtorin kokemukset heidän välisestä yhteistyöstään
Paukku, Jukka (2019)Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien ja rehtoreiden kokemuksia heidän välisestä yhteistyöstään. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat yhteistyön tekemiseen ja sen laatuun. Lisäksi tutkittiin, ... -
Opettajien ja rehtorin työn haasteita Kodolányi János -peruskoulussa Unkarin Geresdlakissa
Sinnemäki, Jukka (2014)Tutkimusongelmina oli selvittää opettajien ja rehtorin kohtaamia haasteita Geresdlakin koulussa Unkarissa. Toisena ongelmana oli saada mahdollisimman laaja historian tuntemus Geresdlakista ja sen lähiseuduista. Laaja ... -
"Samassa veneessä samaan suuntaan" : rehtorin keinoja luoda ja ylläpitää oppivaa organisaatiota kouluyhteisössä
Rantala, Ville (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavalla oppivan organisaation malli esiintyy koulumaailmassa. Tarkoituksena on havainnollistaa, kuinka oppiva organisaatio näyttäytyy opettajien keskuudessa ja kuinka rehtori ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.