Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa : liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta sekä sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa
Abstract
TIIVISTELMÄ
Anne Lahtinen (2016). Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa – liikunnanopettajien kokemuksia
yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa.
Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikka, pro gradu -tutkielma
46s.
Yrittäjyyskasvatus on vahvasti esillä vuoden 2014 opetussuunnitelman tavoitteissa. Oikeanlaisiin
liikunnankasvatustavoitteisiin pääsemiseksi on tärkeää selvittää mitä yrittäjyys on ja miten
se ilmenee liikunnanopetuksessa. Tämän pro gradu tutkielman tehtävänä oli selvittää liikunnanopettajien
käsityksiä yrittäjyydestä ja yrittäjyyskasvatuksesta sekä tarkastella heidän
asenteita yrittäjyyttä kohtaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaisia kokemuksia liikunnanopettajilla
on yrittäjyyskasvatuksesta sekä millaisena he kokevat yrittäjyyskasvatuksen
toteutuvan heidän omassa opetuksessaan.
Aihetta tutkittiin laadullisin menetelmin. Tutkimusjoukko koostui viidestä liikunnanopettajasta,
kahdesta naisesta ja kolmesta miehestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin
teemahaastattelua. Teemoiksi muodostuivat neljä suurempaa kokonaisuutta. Ensimmäisenä aiheena
tutkittiin opettajien käsityksiä yrittäjyydestä ja yrittäjistä ja toisena opettajien suhdetta
yrittäjiin ja yrittäjyyteen. Kolmantena aiheena tutkittiin opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta
ja neljäntenä yrittäjyyskasvatukseen liitettyjä opetusmenetelmiä. Haastattelut
litteroitiin, jonka jälkeen ne teemoitettiin haastattelurunkoa myötäillen. Tutkimusote oli fenomenografis-hermeneuttinen,
koska haluttiin tutkia yrittäjyyteen liittyviä käsityksiä
ymmärtävällä tutkimusotteella.
Haastattelut osoittivat, että liikunnanopettajien asenne yrittäjyyteen oli myönteinen, mutta yrittäjyyskasvatuskäsite
oli edelleen vaikeasti ymmärrettävissä, vaikka käsite oli tuttu
perusopetuksen opetussuunnitelmasta 2014. Liikunnanopetuksessa käytettiin jonkin verran
yrittäjyyskasvatukseen liitettyjä opetusmenetelmiä, mutta niitä ei osattu suoranaisesti ymmärtää
yrittäjyyskasvatukseen liittyviksi.
Tutkielmassa perehdytään toistaiseksi varsin vähälle huomiolle jääneeseen tutkimusaiheeseen.
Saadut tulokset kuvaavat hyvin yrittäjyyskasvatuskäsitteen vaikeaa ymmärrettävyyttä ja liitettävyyttä
käytännön opetukseen.
Avainsanat: Liikuntakasvatus, yrittäjyyskasvatus, opetusmenetelmät
ABSTRACT Anne Lahtinen (2016). Entrepreneurship education in physical education – The experiences of physical education teachers in entrepreneurship education and how it takes place in physical education. The Department of Sport Sciences. University of Jyväskylä, sports pedagogy, Master’s thesis, 46 pp, 1 appendix. Entrepreneurship education is strongly present in the objectives of 2014 curriculum. Achieving the educational aims in physical education, it is important to figure out what entrepreneurship is and how it is taken into account in physical education. This study seeks answers to following questions and themes: 1. How the physical education teachers understand the concepts of entrepreneurship and entrepreneurship education, 2. What kind of attitudes they have towards entrepreneurship, 3. What kind of experiences physical education teachers have in entrepreneurship education and 4. How the entrepreneurship education takes place in their own teaching. These topics were studied by qualitative methods and the research method was theme interview. The study was phenomenologist-hermeneutical, as the aim was to study the teachers’ perceptions of entrepreneurship. The study group consisted of five teachers of physical education, two of them were women and three men. All the interviews were transcribed, after which the interviews were categorized by above mentioned themes. The interviews showed that the attitudes of physical education teachers towards entrepreneurship were positive, but the concept of entrepreneurship education was still difficult to understand, even though the concept was familiar from the basic education’s curriculum 2014. The teaching methods of entrepreneurship education were used in physical education lessons to some extent, but the teachers could not relate the methods to entrepreneurship education. This study focuses on a topic which is not yet studied much. The results obtained describe that the concept of entrepreneurship education is still difficult to understand and difficult to link it to teaching. Keywords: Physical education, entrepreneurship education, teaching methods
ABSTRACT Anne Lahtinen (2016). Entrepreneurship education in physical education – The experiences of physical education teachers in entrepreneurship education and how it takes place in physical education. The Department of Sport Sciences. University of Jyväskylä, sports pedagogy, Master’s thesis, 46 pp, 1 appendix. Entrepreneurship education is strongly present in the objectives of 2014 curriculum. Achieving the educational aims in physical education, it is important to figure out what entrepreneurship is and how it is taken into account in physical education. This study seeks answers to following questions and themes: 1. How the physical education teachers understand the concepts of entrepreneurship and entrepreneurship education, 2. What kind of attitudes they have towards entrepreneurship, 3. What kind of experiences physical education teachers have in entrepreneurship education and 4. How the entrepreneurship education takes place in their own teaching. These topics were studied by qualitative methods and the research method was theme interview. The study was phenomenologist-hermeneutical, as the aim was to study the teachers’ perceptions of entrepreneurship. The study group consisted of five teachers of physical education, two of them were women and three men. All the interviews were transcribed, after which the interviews were categorized by above mentioned themes. The interviews showed that the attitudes of physical education teachers towards entrepreneurship were positive, but the concept of entrepreneurship education was still difficult to understand, even though the concept was familiar from the basic education’s curriculum 2014. The teaching methods of entrepreneurship education were used in physical education lessons to some extent, but the teachers could not relate the methods to entrepreneurship education. This study focuses on a topic which is not yet studied much. The results obtained describe that the concept of entrepreneurship education is still difficult to understand and difficult to link it to teaching. Keywords: Physical education, entrepreneurship education, teaching methods
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605222651Use this for linking
Language
Finnish