Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa : liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta sekä sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa
Abstract
TIIVISTELMÄ
Anne Lahtinen (2016). Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa – liikunnanopettajien kokemuksia
yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa.
Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikka, pro gradu -tutkielma
46s.
Yrittäjyyskasvatus on vahvasti esillä vuoden 2014 opetussuunnitelman tavoitteissa. Oikeanlaisiin
liikunnankasvatustavoitteisiin pääsemiseksi on tärkeää selvittää mitä yrittäjyys on ja miten
se ilmenee liikunnanopetuksessa. Tämän pro gradu tutkielman tehtävänä oli selvittää liikunnanopettajien
käsityksiä yrittäjyydestä ja yrittäjyyskasvatuksesta sekä tarkastella heidän
asenteita yrittäjyyttä kohtaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaisia kokemuksia liikunnanopettajilla
on yrittäjyyskasvatuksesta sekä millaisena he kokevat yrittäjyyskasvatuksen
toteutuvan heidän omassa opetuksessaan.
Aihetta tutkittiin laadullisin menetelmin. Tutkimusjoukko koostui viidestä liikunnanopettajasta,
kahdesta naisesta ja kolmesta miehestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin
teemahaastattelua. Teemoiksi muodostuivat neljä suurempaa kokonaisuutta. Ensimmäisenä aiheena
tutkittiin opettajien käsityksiä yrittäjyydestä ja yrittäjistä ja toisena opettajien suhdetta
yrittäjiin ja yrittäjyyteen. Kolmantena aiheena tutkittiin opettajien käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta
ja neljäntenä yrittäjyyskasvatukseen liitettyjä opetusmenetelmiä. Haastattelut
litteroitiin, jonka jälkeen ne teemoitettiin haastattelurunkoa myötäillen. Tutkimusote oli fenomenografis-hermeneuttinen,
koska haluttiin tutkia yrittäjyyteen liittyviä käsityksiä
ymmärtävällä tutkimusotteella.
Haastattelut osoittivat, että liikunnanopettajien asenne yrittäjyyteen oli myönteinen, mutta yrittäjyyskasvatuskäsite
oli edelleen vaikeasti ymmärrettävissä, vaikka käsite oli tuttu
perusopetuksen opetussuunnitelmasta 2014. Liikunnanopetuksessa käytettiin jonkin verran
yrittäjyyskasvatukseen liitettyjä opetusmenetelmiä, mutta niitä ei osattu suoranaisesti ymmärtää
yrittäjyyskasvatukseen liittyviksi.
Tutkielmassa perehdytään toistaiseksi varsin vähälle huomiolle jääneeseen tutkimusaiheeseen.
Saadut tulokset kuvaavat hyvin yrittäjyyskasvatuskäsitteen vaikeaa ymmärrettävyyttä ja liitettävyyttä
käytännön opetukseen.
Avainsanat: Liikuntakasvatus, yrittäjyyskasvatus, opetusmenetelmät
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605222651Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish