Show simple item record

dc.contributor.advisorVähäsantanen, Katja
dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.authorKaipainen, Jaana
dc.contributor.authorRannila, Minerva
dc.date.accessioned2016-05-22T08:32:37Z
dc.date.available2016-05-22T08:32:37Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1541965
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49876
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Kaipainen, Jaana ja Rannila, Minerva. 2016. Ammatillinen opettaja muutosten ristipaineessa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteenlaitos. 107 sivua. Ammatillinen aikuiskoulutus, opetuksen rakenteet ja opettajan työ ovat valta-kunnallisesti ja paikallisesti isojen muutosten kohteena. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata ammatillisen opettajan työtä, ammatillista identiteettiä ja toimijuutta sekä opettajien osaamisen hyödyntämistä uudessa tilanteessa, jota kuvaamme muutosten ristipaineeksi, organisaatiomuutoksen kontekstissa. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia myönteisiä ja kielteisiä muutoksia opettajat kuvaavat organisaatiomuutoksen tuovan työhönsä? Mitkä osa-alueet ammatilliset opettajat näkevät pysyvinä ja muuttuvina työssään? Millaisina ammatillisen opettajan toimijuus ja ammatillinen identiteetti näyttäytyvät muutoksessa? Miten ammatillisten opettajien osaamista on hyödynnetty muuttuvassa organisaatiossa? Sähköiseen kyselyyn vastasi 39 ammatillista opettajaa tai kouluttajaa. Tutkimustuloksista voidaan havaita kielteisyys niitä asioita kohti, joiden koettiin heikentävän omaa toimijuutta tai ne aiheuttivat ristiriitaa ammatillisen identiteetin kanssa. Näitä tekijöitä olivat esimerkiksi vaikutusmahdollisuuksien rajoittaminen, sekavat käytänteet, epävarmuus, jatkuva muutos sekä arvostuksen puute. Myönteisinä koettiin ne asiat, jotka tukivat toimijuutta ja ammatillisen identiteetin muotoutumista ja vahvistumista, kuten selkeät pelisäännöt ja viestintä, oman työn saama arvostus ja omaan perustyöhön annetut riittävät resurssit. Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että toimijuus näyttäytyi kohtalaisena. Tutkimuksessa havaittiin, että tulevaisuudessa ammatillisen opettajan työssä opiskelijoiden yksilölliset tarpeet, verkko-opetus ja työssäoppiminen sekä yhteistyötaidot korostuvat.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (107 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherammatillinen opettaja
dc.subject.otherammatillinen aikuiskoulutus
dc.subject.otherammatillisen koulutuksen uudistus
dc.subject.otherammatillinen identiteetti
dc.subject.othertoimijuus
dc.titleAmmatillinen opettaja muutosten ristipaineessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605222649
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2016-05-22T08:32:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoammatilliset opettajat
dc.subject.ysoammatillinen aikuiskoulutus
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysotoimijuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record