dc.contributor.advisor | Kolu, Jaana | |
dc.contributor.author | Ylinen, Sasu | |
dc.date.accessioned | 2016-05-20T14:41:50Z | |
dc.date.available | 2016-05-20T14:41:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49869 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassani vertailen B1-ruotsin oppikirjaa Klick 7 ja B2-saksan oppikirjaa Super 8 kieliopin opetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja alkeisoppikirjojen rakenteiden esitystavassa ja –järjestyksessä on, sekä millaisilla tehtävillä ja miten monipuolisesti opetettuja rakenteita harjoitellaan. Laadullisen sisältöanalyysin lisäksi haastattelen kirjoja käyttänyttä opettajaa saadakseni käytännön näkökulman mukaan tutkielmaani.
Tutkimuksessa ilmeni, ettei Klick 7- ja Super 8 –oppikirjojen kieliopin esitys juurikaan eroa toisistaan; vasta ensimmäisen kurssin loppuosa keskittyi kummankin kielen tässä vaiheessa paljon harjoittelua vaativiin sanaluokkiin, ruotsissa substantiiveihin ja saksassa verbeihin. Kumpikin kirja etenee 1. kurssin aikana lausetasolle (Pienemannin PT-teoria). Molemmat kirjat osoittautuivat suhteellisen perinteisiksi, rakenteita lähtökohtanaan pitäviksi oppikirjoiksi. Modernimpaan kielenopetukseen pyrittiin kummassakin kirjassa aktivoimalla oppilaita osallistumaan kielioppisääntöjen muodostukseen. Molemmat kirjat sisälsivät myös paljon monipuolisia harjoituksia, joista sekä opettaja että oppilas voi valita itselleen sopivimpia tehtäviä.
Yhtäläisyydet osoittautuivat eroja suuremmiksi − ei vähiten siksi, että sama kustantaja on molempien kirjojen takana. Sekä Klick että Super ovat lisäksi olleet käytössä saman opetussuunnitelman aikana, joten molempien B-kielten tavoitteet ja sisällöt ovat yhtäläiset.
Opettajan haastattelussa tuli esille tutkimustuloksia tukevia näkökohtia ja havaintoja. | fi |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | grammatikframställning | |
dc.subject.other | processbarhet | |
dc.subject.other | utvecklingsstadier | |
dc.subject.other | grammatik som produkt | |
dc.subject.other | grammatik som process | |
dc.subject.other | induktion | |
dc.subject.other | deduktion | |
dc.subject.other | lärandestilar | |
dc.subject.other | nybörjarundervisning | |
dc.title | Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605202643 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-05-20T14:41:50Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |