Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super
Tutkielmassani vertailen B1-ruotsin oppikirjaa Klick 7 ja B2-saksan oppikirjaa Super 8 kieliopin opetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja alkeisoppikirjojen rakenteiden esitystavassa ja –järjestyksessä on, sekä millaisilla tehtävillä ja miten monipuolisesti opetettuja rakenteita harjoitellaan. Laadullisen sisältöanalyysin lisäksi haastattelen kirjoja käyttänyttä opettajaa saadakseni käytännön näkökulman mukaan tutkielmaani.
Tutkimuksessa ilmeni, ettei Klick 7- ja Super 8 –oppikirjojen kieliopin esitys juurikaan eroa toisistaan; vasta ensimmäisen kurssin loppuosa keskittyi kummankin kielen tässä vaiheessa paljon harjoittelua vaativiin sanaluokkiin, ruotsissa substantiiveihin ja saksassa verbeihin. Kumpikin kirja etenee 1. kurssin aikana lausetasolle (Pienemannin PT-teoria). Molemmat kirjat osoittautuivat suhteellisen perinteisiksi, rakenteita lähtökohtanaan pitäviksi oppikirjoiksi. Modernimpaan kielenopetukseen pyrittiin kummassakin kirjassa aktivoimalla oppilaita osallistumaan kielioppisääntöjen muodostukseen. Molemmat kirjat sisälsivät myös paljon monipuolisia harjoituksia, joista sekä opettaja että oppilas voi valita itselleen sopivimpia tehtäviä.
Yhtäläisyydet osoittautuivat eroja suuremmiksi − ei vähiten siksi, että sama kustantaja on molempien kirjojen takana. Sekä Klick että Super ovat lisäksi olleet käytössä saman opetussuunnitelman aikana, joten molempien B-kielten tavoitteet ja sisällöt ovat yhtäläiset.
Opettajan haastattelussa tuli esille tutkimustuloksia tukevia näkökohtia ja havaintoja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Made in Germany : suomalaisten nuorten tuote-maaimago Saksasta tuotenimien valossa
Valokari, Johanna (2002) -
Innehållsanalys av grunderna för läröplanen 2004 och 2014 : vad som förnyas i grunderna för läroplanen av den medellånga lärokursen i svenska?
Ruohonen, Minna (2016)Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa keskipitkän ruotsin kielen osalta uudistuksia ja painopis-teitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimuskysymykseen vastatakseni käytän aineistolähtöistä ... -
Språkbadselevers skriftliga kunskaper i svensk grammatik enligt utvecklingsnivåerna av processbarhetsteorin
Ågren, Jutta (2016)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuudesluokkalaisten kielikylpyoppilaiden ruotsin kieliopin taitoja Manfred Pienemannin prosessoitavuusteorian valossa. Tärkein tutkimuskysymys oli, mille teorian viidestä tasosta ... -
ABBA, IKEA och köttbullar : kulturundervisningen i läroböckerna avsedda för årskurs sju i B-svenska
Koskela, Sanna; Salmenhaara, Essi (2014)Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, kuinka ruotsalainen kulttuuri Ruotsissa ja Suomessa esitellään seitsemännen luokan B-ruotsin oppikirjoissa. Lisäksi tarkastelemme, eroavatko oppikirjojen tavat esittää kulttuuria ... -
Framgångsrik karriärkvinna : en undersökning av kvinnobilden i finska och svenska Elle
Aukeala, Anu; Aukeala, Minna (2011)Työn tavoitteena oli tutkia naiskuvaa suomalaisessa ja ruotsalaisessa Elle-lehdessä kielen kautta. Työssä käytiin läpi lehtien artikkelit kielellisinä kokonaisuuksina sekä vertailtiin artikkeleita keskenään, jotta ...