ABBA, IKEA och köttbullar : kulturundervisningen i läroböckerna avsedda för årskurs sju i B-svenska
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, kuinka ruotsalainen kulttuuri Ruotsissa ja Suomessa esitellään seitsemännen luokan B-ruotsin oppikirjoissa. Lisäksi tarkastelemme, eroavatko oppikirjojen tavat esittää kulttuuria toisistaan sekä vertailevatko kirjat näitä kahta kulttuuria keskenään. Selvitämme myös noudattavatko oppikirjat nykyisen opetussuunnitelman asettamia tavoitteita kulttuurin suhteen.
Tutkimusaineistonamme ovat oppikirjat Megafon 1 (2012) ja Pågång 7 (2011). Jaoimme kulttuurielementit yhdeksään eri kategoriaan, jotka ovat1) musiikki, 2) kirjallisuus, 3) elokuvat, 4) urheilu, 5) maantieto ja historia, 6) yhteiskunta ja arkielämä, 7) ruoka, 8) juhlat ja perinteet ja 9) muut. Tutkimusmetodinamme käytämme laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksemme osoittavat, että etenkin ruotsalaista kulttuuria Ruotsissa esitellään monipuolisesti, mutta oppikirjojen esittelytavoissa on eroavaisuuksia. Kirjassa Megafon 1 ruotsalaisia kulttuureja ei juurikaan verrata, kun taas kirjassa Pågång 7 kulttuurit asetetaan selkeästi vastakkain. Lisäksi selvisi, että oppikirjat vastaavat nykyisen opetussuunnitelman vaatimuksia.
Tutkimuksemme aihepiiriin liittyen lisätutkimusta voisi tehdä esimerkiksi kielellisistä kulttuurieroista oppikirjoissa. Olisi myös tärkeää tutkia, kuinka opettajat käyttävät oppikirjaa opetuksessaan, sekä kuinka oppilaat suhtautuvat oppimateriaaliin
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kultur i svenskundervisning : det nordiska inslaget i läroböckerna i svenska
Perälä, Hanna (2002) -
Gymnasieelevers uppfattningar om svensk kultur
Onkamo, Tiina (2013)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää oppilaiden käsityksiä ruotsalaisesta kulttuurista sekä niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet näihin käsityksiin. Lisäksi kartoitan millaisissa tilanteissa oppilaat ovat olleet ... -
Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
Bergö, Anne-Lie (2022)Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat ... -
"Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
Penttinen, Heidi (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja kuinka paljon englannin kielen vaikutus näkyy ruotsinkielisissä teksteissä, jotka oppilaat kirjoittivat lukio-opintojensa aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli ... -
There was Kaisa, jag och Kata. Vi oli funnya : lexikal transfer i texter skrivna av högstadieelever med B-svenska
Bergman, Arva (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa sanaston siirtovaikutusta suomenkielisten yläkoululaisten B-ruotsin kirjoitelmissa. Tarkoitus oli saada vastaus siihen, kuinka paljon suomen kielen ja englannin kielen sanoja koululaiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.