Likheter och skillnader i grammatikframställningen i nybörjarsvenska och-tyska : en kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Klick och Super
Tutkielmassani vertailen B1-ruotsin oppikirjaa Klick 7 ja B2-saksan oppikirjaa Super 8 kieliopin opetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja alkeisoppikirjojen rakenteiden esitystavassa ja –järjestyksessä on, sekä millaisilla tehtävillä ja miten monipuolisesti opetettuja rakenteita harjoitellaan. Laadullisen sisältöanalyysin lisäksi haastattelen kirjoja käyttänyttä opettajaa saadakseni käytännön näkökulman mukaan tutkielmaani.
Tutkimuksessa ilmeni, ettei Klick 7- ja Super 8 –oppikirjojen kieliopin esitys juurikaan eroa toisistaan; vasta ensimmäisen kurssin loppuosa keskittyi kummankin kielen tässä vaiheessa paljon harjoittelua vaativiin sanaluokkiin, ruotsissa substantiiveihin ja saksassa verbeihin. Kumpikin kirja etenee 1. kurssin aikana lausetasolle (Pienemannin PT-teoria). Molemmat kirjat osoittautuivat suhteellisen perinteisiksi, rakenteita lähtökohtanaan pitäviksi oppikirjoiksi. Modernimpaan kielenopetukseen pyrittiin kummassakin kirjassa aktivoimalla oppilaita osallistumaan kielioppisääntöjen muodostukseen. Molemmat kirjat sisälsivät myös paljon monipuolisia harjoituksia, joista sekä opettaja että oppilas voi valita itselleen sopivimpia tehtäviä.
Yhtäläisyydet osoittautuivat eroja suuremmiksi − ei vähiten siksi, että sama kustantaja on molempien kirjojen takana. Sekä Klick että Super ovat lisäksi olleet käytössä saman opetussuunnitelman aikana, joten molempien B-kielten tavoitteet ja sisällöt ovat yhtäläiset.
Opettajan haastattelussa tuli esille tutkimustuloksia tukevia näkökohtia ja havaintoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ABBA, IKEA och köttbullar : kulturundervisningen i läroböckerna avsedda för årskurs sju i B-svenska
Koskela, Sanna; Salmenhaara, Essi (2014)Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, kuinka ruotsalainen kulttuuri Ruotsissa ja Suomessa esitellään seitsemännen luokan B-ruotsin oppikirjoissa. Lisäksi tarkastelemme, eroavatko oppikirjojen tavat esittää kulttuuria ... -
Kultur i svenskundervisning : det nordiska inslaget i läroböckerna i svenska
Perälä, Hanna (2002) -
Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
Ylinen, Sasu (2019)Uuden opetussuunnitelman myötä peruskoulun ruotsin opetus koki suuria muutoksia: kuudesta kurssista kaksi siirtyivät opetettaviksi alakoulun puolelle, mikä asettaa uusia vaatimuksia opetusmateriaaleille. Tämän Pro gradu ... -
Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
Bergö, Anne-Lie (2022)Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat ... -
Innehållsanalys av grunderna för läröplanen 2004 och 2014 : vad som förnyas i grunderna för läroplanen av den medellånga lärokursen i svenska?
Ruohonen, Minna (2016)Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa keskipitkän ruotsin kielen osalta uudistuksia ja painopis-teitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimuskysymykseen vastatakseni käytän aineistolähtöistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.