Show simple item record

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.advisorMäntynen, Anne
dc.contributor.authorLöfman, Mirva
dc.date.accessioned2016-05-17T10:34:13Z
dc.date.available2016-05-17T10:34:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1541329
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49810
dc.description.abstractTutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut tutkimukseni etnografisin menetelmin ja pitänyt opetusharjoitteluni yhteydessä yhdelle kahdeksannelle luokalle mediakasvatusaiheiset äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnit. Oppitunneilla oppilaat tarkastelivat kahden julkisuuden henkilön Instagram-profiileja tehden havaintoja profiilien kuvien välittämästä todellisuudesta sekä profiilien kaupallisista motiiveista. Kahdeksasluokkalaiset vaikuttavat pääsääntöisesti olevan melko kriittisiä sosiaalisen median tekstien lukijoita. Suurin osa oppilaista huomasi julkisuudenhenkilöiden profiilien representoivan henkilöitä tietynlaisina ja he tekivät kriittisiä huomioita myös profiilien taustalla olevista kaupallisista motiiveista. Haastattelin tutkimuksessani myös neljää äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaa heidän käsityksistään nuorten kriittisestä lukutaidoista ja mediakasvatuksen tavoitteista medioituvassa yhteiskunnassa. Opettajat kertoivat ajatuksiaan koulun digitalisaatiosta ja saamistaan ja tarvitsemistaan tuen muodoista sen keskellä. Keskeisimpänä esiin nousi opettajien keskinäinen kollegiaalinen tuki. Opettajilla on erilaisia näkemyksiä nuorten mediataidoista, mutta pääasiassa heillä on vahva usko siihen, että nuoret saavat pienestä pitäen valmiuksia suhtautua kriittisesti median sisältöihin kasvaessaan niiden keskellä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (158 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkriittinen lukutaito
dc.subject.othermediakasvatus
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.subject.otheretnografia
dc.subject.othermedialukutaito
dc.subject.otherperuskoulu
dc.titleEtnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605172586
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.subject.methodEtnografia
dc.date.updated2016-05-17T10:34:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.subject.ysoperuskoulu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record