Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTiihonen, Tanja
dc.date.accessioned2016-05-16T15:10:07Z
dc.date.available2016-05-16T15:10:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49797
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastelen lukio-opiskelijoiden käsityksiä siitä, millainen oppiaine äidinkieli ja kirjallisuus on. Pyrin selvittämään, millaisia osa-alueita opiskelijat tunnistavat äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksesta, ja mitä opetuksesta heidän mielestään mahdollisesti puuttuu. Tutkimuksen keskiössä ovat nimenomaan opiskelijat ja heidän käsityksensä oppiaineesta, mutta vertailen opiskelijoilta saamaani aineistoa myös Lukion opetussuunnitelman perusteisiin saadakseni tietää, kuinka hyvin opiskelijoiden näkemykset ja opetussuunnitelman asettamat sisällöt kohtaavat. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuukin juuri opetussuunnitelmien funktiosta ja opetussuunnitelman eri tasoista opetuksessa, sekä äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen laajasta kentästä. Tutkimuksen aineisto on kerätty yhden lukion 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineiston analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla muodostaen saamieni vastausten pohjalta teemoja ja kategorioita, jotka kuvastavat opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä ja kirjallisuudesta oppiaineena. Yleisesti ottaen vastauksista pystyi havaitsemaan jossain määrin lähes kaikki opetussuunnitelmassakin esitetyt opetuksen sisällöt, vaikkakin saamieni vastausten taso vaihteli vastaajien välillä suuresti. Suurin osa opiskelijoista sen sijaan ei syystä tai toisesta pystynyt tai halunnut nimetä elementtejä, jotka opetuksesta puuttuisivat. Kuitenkin suurimmiksi opetuksen haasteiksi vastaajat kuitenkin esittivät luovuuden puutteen sekä opetuksen yleisen sekavuuden, mikä osaltaan kertoo äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen laajuudesta ja eri osa-alueiden laajasta kirjosta. Äidinkieli ja kirjallisuus mielletään usein arkiajattelussakin hyvin laajaksi kokonaisuudeksi, ja tutkimukseni osoittaa näin olevankin. Tämän vuoksi tutkimuksella voidaan nähdä olevan pedagogista hyötyä varsinkin siinä mielessä, että myös äidinkielen opettajat tiedostavat oppiaineen laajuuden, ja ymmärtävät tarpeen opetuksen selkiyttämiselle ja ymmärrettävälle jäsentelylle opiskelijoita ajatellen.
dc.format.extent24
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheräidinkieli
dc.subject.otherkirjallisuus
dc.subject.otheropetus
dc.subject.otheropetussuunnitelmat
dc.subject.otherlukio
dc.title"Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605162569
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.date.updated2016-05-16T15:10:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot