"Kahden kilon Särmä" : lukiolaisten käsityksiä äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen sisällöistä
Tässä tutkielmassa tarkastelen lukio-opiskelijoiden käsityksiä siitä, millainen oppiaine äidinkieli ja
kirjallisuus on. Pyrin selvittämään, millaisia osa-alueita opiskelijat tunnistavat äidinkielen ja kirjallisuuden
opetuksesta, ja mitä opetuksesta heidän mielestään mahdollisesti puuttuu. Tutkimuksen keskiössä ovat
nimenomaan opiskelijat ja heidän käsityksensä oppiaineesta, mutta vertailen opiskelijoilta saamaani
aineistoa myös Lukion opetussuunnitelman perusteisiin saadakseni tietää, kuinka hyvin opiskelijoiden
näkemykset ja opetussuunnitelman asettamat sisällöt kohtaavat. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys
koostuukin juuri opetussuunnitelmien funktiosta ja opetussuunnitelman eri tasoista opetuksessa, sekä
äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen laajasta kentästä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty yhden lukion 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijoilta kyselylomakkein. Aineiston
analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla muodostaen saamieni vastausten pohjalta teemoja ja
kategorioita, jotka kuvastavat opiskelijoiden käsityksiä äidinkielestä ja kirjallisuudesta oppiaineena.
Yleisesti ottaen vastauksista pystyi havaitsemaan jossain määrin lähes kaikki opetussuunnitelmassakin
esitetyt opetuksen sisällöt, vaikkakin saamieni vastausten taso vaihteli vastaajien välillä suuresti. Suurin osa
opiskelijoista sen sijaan ei syystä tai toisesta pystynyt tai halunnut nimetä elementtejä, jotka opetuksesta
puuttuisivat. Kuitenkin suurimmiksi opetuksen haasteiksi vastaajat kuitenkin esittivät luovuuden puutteen
sekä opetuksen yleisen sekavuuden, mikä osaltaan kertoo äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen
laajuudesta ja eri osa-alueiden laajasta kirjosta.
Äidinkieli ja kirjallisuus mielletään usein arkiajattelussakin hyvin laajaksi kokonaisuudeksi, ja tutkimukseni
osoittaa näin olevankin. Tämän vuoksi tutkimuksella voidaan nähdä olevan pedagogista hyötyä varsinkin
siinä mielessä, että myös äidinkielen opettajat tiedostavat oppiaineen laajuuden, ja ymmärtävät tarpeen
opetuksen selkiyttämiselle ja ymmärrettävälle jäsentelylle opiskelijoita ajatellen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
"Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
Käkelä, Hanna (2013)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä ... -
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ... -
Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa
Erra, Satu (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2020)Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.