3-6-vuotiaiden lasten osallisuus päiväkotiryhmien toiminnan suunnittelussa ja sen haasteet
TIIVISTELMÄ
Tuikka, Milla. 2016. 3-6-vuotiaiden lasten osallisuus päiväkotiryhmien toiminnan suunnittelussa ja sen haasteet. Varhaiskasvatustieteen kandidaatin-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 48 sivua.
Osallisuus on ollut viime vuosina hyvin paljon esillä. Tämä tutkimus kuvailee lasten osallisuuden toteutumista päiväkodin toiminnan suunnittelussa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat ovat haasteina lasten osallisuuden toteu-tumiselle, silloin kun lapset eivät pääse osallisiksi toiminnan suunnittelussa.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2016 haastattelemalla puolistruktu-roidun teemahaastattelun keinoin 3-6-vuotiaiden lasten kanssa päiväkodissa työskenteleviä lastentarhanopettajia. Tutkimusta varten haastateltiin viittä las-tentarhanopettajaa, jotka olivat töissä kolmessa päiväkodissa kahdessa Keski-Suomen kunnassa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti luokittele-malla ja teemoittelemalla.
Tutkimuksen löydöksinä on, että toiminnan suunnittelu on edelleen ai-kuisjohtoista ja osallisuus lähtee yleensä aikuisista. Jokaisessa ryhmässä lapset saavat kuitenkin jotenkin vaikuttaa toiminnan suunnitteluun. Lastentarhan-opettajat huomioivat lasten spontaaneja ideoita ja kysyvät lisäksi lasten mielipiteitä. Osallisuuden haasteet voivat olla lähtöisin päiväkotiryhmän aikuisista, lapsiryhmästä tai lapsista yksilöinä. Haasteina mainitaan myös ajan ja rahan puute.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että lasten osallisuuden toteutuminen toiminnan suunnittelussa vaihtelee vielä ryhmästä toiseen, mutta siihen panos-tetaan. Ainakin osa haasteista on sellaisia, joihin lastentarhanopettajat pystyvät itse vaikuttamaan. Kuitenkin osaan haasteista, kuten resurssien riittävyyteen, heillä ei välttämättä ole vaikutusmahdollisuuksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5349]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa
Saari, Hennariikka; Vasankari, Essi (2018)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla on lasten osallisuudesta ja miten nämä käsitykset toteutuvat toiminnan suunnittelussa. Selvitimme lisäksi, millaisia mahdollisuuksia ... -
3-4-vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus päiväkodissa eri vuodenaikoina sekä varhaiskasvattajan kannustuksen yhteys lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Jämsen, Anna; Villberg, Jari; Mehtälä, Anette; Soini, Anne; Sääkslahti, Arja; Poskiparta, Marita (Suomen Varhaiskasvatus ry, 2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3-4-vuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteetin eroja päiväkodissa eri vuodenaikoina sekä varhaiskasvattajan kannustuksen yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuutee ... -
Lasten yksilöllisten lähtökohtien huomioon ottaminen ryhmätason suunnittelussa varhaiskasvatuksessa
Lehtonen, Sanni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin päiväkotien kasvattajatiimien toteuttamaa suunnittelua. Lisäksi tarkasteltiin kirjaamisen ja etenkin valmiin suunnitteluvälineen, Kasvattajayhteisön toimintatavat -suunnitelman, merkitystä ... -
Lasten osallistumisoikeudet ja niiden toteutuminen päiväkotiryhmässä
Laukkanen, Mari (2010)Tässä tutkimuksessa keskityttiin lasten osallistumisoikeuksiin, sillä niiden tarpeellisuudesta ja toteutumisesta käydään länsimaissa vilkasta keskustelua. YK:n lasten oikeudet jakautuvat kolmenlaisiin oikeuksiin; oikeuksiin, ... -
Musiikillisen toiminnan vaikutus 2-6-vuotiaiden lasten kuulotiedon prosessointiin : ERP-tutkimus
Vattulainen, Tuuli (2013)