Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRepo, Henna
dc.date.accessioned2016-05-14T10:41:16Z
dc.date.available2016-05-14T10:41:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49783
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani käsittelee poikien kielellisiin taitoihin liittyviä diskursseja ja representaatioita opettajahaastatteluissa. Kielelliset taidot on tutkimuksessa määritelty kirjoittamisen, puheviestinnän, lukemisen ja kielitiedon taidoiksi. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja opettajien puheessa rakentuu ja millaisina poikien kielelliset taidot puheessa representoituvat. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii diskurssintutkimus. Diskurssintutkimuksessa keskeistä on kielen sosiaalinen ja todellisuutta muokkaava luonne. Tutkimusaihettani lähestyn diskurssin ja representaation käsitteiden avulla. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla kahdelta äidinkielen ja kirjallisuu-den opettajalta Keski-Suomessa tammikuussa 2016. Aineiston analyysin viitekehyksenä on käytetty ideationaalista metafunktiota, joka linkittyy representaation käsitteeseen. Analyysissä olen tarkastellut opettajien sananvalintoja, intensiteettiä ilmaisevia valintoja sekä kieltoja ja myöntöjä. Kielellisten taitojen osa-alueiden ympärille hahmottui kolme diskurssia: kypsymättömät roh-kelikot, lukemisen tylsyys ja epämuodikkaat kirjat sekä sinne päin -diskurssi. Diskurssien näkökulmasta kielelliset taidot representoituivat muun muassa biologiasta lähtöisiksi ja sosiaalisissa suhteissa rakentuviksi. Useimmiten opettajat kielensivät käsityksiään pojista ja heidän kielellisistä taidoistaan epävarmuuden kautta. Tutkimustulokset toisintavat perinteisiksi miellettyjä maskuliinisia piirteitä, kuten aktiivista toimijuutta ja konkreettista tekemistä. Vaikka opettajat ilmensivät epävarmuutta vastauksissaan, oli heillä jonkinlainen yleistetty käsitys pojista tuottajina, lukijoina ja kielitiedon hallitsijoina.fi
dc.format.extent23
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherdiskurssintutkimus
dc.subject.otherrepresentaatio
dc.subject.otherpojat
dc.subject.otherkielelliset taidot
dc.subject.otheropettaja
dc.titlePoikien kielellisten taitojen diskurssit ja representaatiot opettajahaastatteluissa
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605142550
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.date.updated2016-05-14T10:41:17Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright