Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen : tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista
Tekijät
Päivämäärä
2016Snell, Jari. 2016. Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen – Tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 55s., 5 liitettä.
Liikuntavälitunti on oiva paikka purkaa energiaa kesken koulupäivän. Liikuntavälitunnin aikana voi harrastaa liikuntaa oman mielensä mukaisesti ja hyvässä seurassa kavereiden kanssa. Liikkuvien koulujen välituntisin tapahtuvat liikunta-aktiviteetit toimivat erittäin hyvin alakoulujen puolella, mutta myös yläkouluissa on alettu järjestää liikunnallista välituntitoimintaa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko liikuntavälituntiin osallistumisella vaikutusta fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen. Tutkimus tehtiin espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisille ja tarkoituksena oli selvittää oppilaiden omien tuntemuksien perusteella, vaikuttaa liikuntavälitunneilla harrastaminen fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen. Lisäksi halusin selvittää, miten oppilaat kokevat liikuntavälitunnin omassa koulupäivässään. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja se tehtiin ainekirjoitusten avulla eli oppilaat pääsevät kertomaan omia ajatuksiaan esseen muodossa. Ainekirjoitus integroitiin äidinkielen opintoihin, jotta materiaalista saataisiin mahdollisimman kattava. Äidinkielen opettajat arvostelivat kirjoitetut aineet. Tutkimusaineisto koostui 21 oppilaan ainekirjoituksista.
Tutkimusta analysoitiin oppilaiden omien kokemusten perusteella. Suurimmalle osalle oppilaista kokemukset liikuntavälitunnin vaikutuksista kohdistuivat siihen, että liikunnalla on merkitystä fyysiseen aktiivisuuteen sekä jaksamiseen koulupäivän aikana. Oppilaat eivät kuitenkaan kokeneet, että liikuntavälitunnilla olisi suoranaista vaikutusta oppmiseen. Koulussa jaksaminen ja vireystila liikuntavälitunnin jälkeen oli kuitenkin huomattavasti parempaa ja sitä kautta keskittyminen tunneilla oli myös helpompaa.
Avainasanat: liikuntavälitunti, oppiminen , jaksaminen, fyysinen aktiivisuus
...
Snell, Jari 2016. Impact on physical activity, vitality and learning if participating organized school break time physical activity. Case study of personal opinions of eighth graders in comprehensive school in Espoo. Department of Sport Scienses, University of Jyväskylä, Master`s theses in Sport Pedagogy, 55pp, 5 appendices.
Organized school break time physical activity is a wonderful opportunity to release the surplus energy during schooldays. During school break time one can make free individual choices between different physical activities in good company, with friends. Schools that belong to so called “Liikkuva koulu”-network (a network of schools that are committed to organizing physical activity during school breaks) have organized break time activities successfully at primary schools, but these physical activities during school break times are being introduced also to comprehensive schools.
The purpose of this study is to find out if participating to organized school break time sports has an impact on adolescents’ level of physical activity, vitality and learning. The group studied were eighth graders of a comprehensive school in Espoo. The aim of the study was to find out if participating to school break time physical activity has a positive effect on the level of their physical activity in general and in their vitality and learning capacity. The adolescents were asked to give their personal opinion on the matter. Moreover, I wanted to determine how adolescents experience the organized school break time physical activity as a part of their school day. This is a qualitative case study that was done by analyzing adolescents’ essays in which they were allowed to express their thoughts freely. The essay was integrated into Finnish and Literature courses in order to acquire an extensive material. Finish and Literature teachers graduated the essays. The corpus consists of twenty one individual essays.
The study was realized by analyzing adolescents’ own experiences. According to the analysis, a vast majority of the adolescents felt that organized school break time activity had a positive impact on their physical activity levels and on their vitality. However, the adolescents did not feel that the activity had had a direct positive impact on their learning. Energy levels enabling adolescents’ coping with school work and their vitality were high after organized school break time activities and this way it was much easier for them to concentrate in class.
Key words: break time physical activity, learning, vitality, physical activity
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksistaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjatun välituntiliikunnan yhteydet kahdeksasluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen sekä koulussa viihtymiseen ja jaksamiseen
Vuorela, Joni (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhden eteläsuomalaisen koulun kahdeksasluokkalaisten (n=20) oppilaiden fyysistä aktiivisuutta, ohjatun välituntiliikunnan vaikutuksia siihen sekä koulussa jaksamiseen ja viihtymiseen. ... -
Nuoruuden urheiluseuraharrastamisen vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen
Lehtiö, Anne-Mari (2021)Tässä kandidaatintutkielmassa on tarkoitus selvittää, miten nuoruuden urheiluseuraharrastaminen vaikuttaa fyysiseen aktiivisuuteen nuoruudessa ja myöhemmin aikuisuudessa. Nuorilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa 10-18-vuotiaita. ... -
Kouluympäristöissä toteutettujen interventioiden vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen alemman sosioekonomisen aseman lapsilla ja nuorilla
Skonbäck, Petra (2024)Yhteiskunnallisena huolen aiheena on lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden lasku sekä terveyserojen kasvu. Yhä harvempi lapsista ja nuorista saavuttaa liikuntasuosituksen liikkua 60 minuuttia reippaasti tai raskaasti ... -
Videoinnin ja digitaalisen tarinankerronnan hyödyntäminen koululiikunnassa : tapaustutkimus yläkoulun yhdeksännen luokan oppilaiden kokemuksista
Multisilta, Eeva (2016)Eeva Multisilta (2016). Videoinnin ja digitaalisen tarinankerronnan hyödyntäminen koululiikunnassa. Tapaustutkimus yläkoulun yhdeksännen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntapedagogiikan laitos, Jyväskylän yliopisto, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.