Ohjatun välituntiliikunnan yhteydet kahdeksasluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen sekä koulussa viihtymiseen ja jaksamiseen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhden eteläsuomalaisen koulun kahdeksasluokkalaisten
(n=20) oppilaiden fyysistä aktiivisuutta, ohjatun välituntiliikunnan vaikutuksia siihen sekä
koulussa jaksamiseen ja viihtymiseen. Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin kahden viikon
aikana tammikuussa 2023 liikemittareilla mitaten sekä kyselomakkeella. Tutkimus toteutettiin
kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusotteella. Tutkimuksen aineiston analysoimiseen
käytettiin SPSS statistic 26-ohjelmalla. Aineistoa kuvailtiin keskiarvojen avulla.
Liikemittaritulosten vertailuun käytettiin toistettujen mittausten varianssianalyysiä
ensimmäisen ja toisen mittauskerran välillä. Tutkittavien omien kokemuksien vertailu
välituntiliikunnasta tehtiin Wilcoxonin-testillä. Välituntiliikunnan lisäämisen yhteyttä koulussa
viihtymiseen ja jaksamiseen testattiin korrelaatiolla.
Reippaan ja raskaan liikunnan määrä lisääntyi kummallakin sukupuolella ohjatun
välituntiliikunnan avulla tilastollisesti merkitsevästi. Välituntien aikainen paikallaan olo väheni
tilastollisesti merkitsevästi, keskimäärin noin 19 minuuttia. Sukupuolella ei havaittu olevan
tilastollisesti merkitsevää eroa fyysisen aktiivisuuden lisääntymisessä tai paikallaanolon
vähenemisessä.
Oppilaiden omiin kokemuksiin perustuvan kyselyn mukaan interventioviikon jälkeen
tutkittavat vastasivat kokevansa jaksavansa koulupäivän paremmin sekä kokevansa itsensä
vähemmän väsyneiksi. Lisäksi yksinäisyyttä koettiin vähemmän ja ohjattua välituntiliikuntaa
toivottiin enemmän. Muutos normaaliin viikkoon oli tilastollisesti merkittävä.
Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia kuin aiemmat tutkimukset sekä fyysisen
aktiivisuuden, että kouluhyvinvoinnin osalta. On kuitenkin huomioitavaa, että vastaavia
liikemittareilla nimenomaan välituntien aikaista fyysistä aktiivisuutta ei ole juurikaan mitattu
ja toisaalta tämän tutkimuksen otoskoko oli verrattain pieni, joten tuloksiin tulee suhtautua
yleistettävyyden osalta kriittisesti.
...
The study aimed to investigate the physical activity of eighth graders (n=20) in one southern
Finnish school. The study evaluated the effects of guided recess exercises on activity, coping,
and well-being at school. Data collection for the study was carried out over two weeks in
January 2023, measuring physical activity with motion meters and well-being using a
questionnaire. The study was carried out with a quantitative research approach.
The SPSS Statistic 26 program was used to analyze the research data. The data was described
by using mean values. The analysis of variance was used to compare the mean values between
the first and second time of measurements. The Wilcoxon test was used to measure subjects'
experiences with recess exercises. The association between increasing recess exercise time and
school satisfaction was measured with correlations.
According to the results, moderate and vigorous physical activity increased statistically
significantly in both genders with the help of guided interval exercise. Standing still during
breaks also decreased significantly, on average approximately 19 minutes. Gender was not
found to have a statistically significant difference in increasing physical activity or decreasing
sedentary time.
According to the questionnaire based on the experiences of students after intervention week,
the subjects responded that they felt they could handle the school day better and that they felt
less tired after the intervention week. In addition, loneliness was felt less, and during recess,
there was a greater request for guided exercise. The change between a normal week to
intervention week was statistically significant.
The study results were in the same direction as previous studies, both in terms of physical
activity and well-being at school. However, it should be noted that there have not been many
measurements of physical activity during breaks specifically with movement meters and, on the
other hand, the sample size of this study was relatively small, hence far-reaching generalizations
cannot be made.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen : tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista
Snell, Jari (2016)Snell, Jari. 2016. Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen – Tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän ... -
Motivaatioilmaston yhteys yhdeksäsluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen ja viihtymiseen koulun liikuntatunneilla
Soini, Markus (Jyväskylän yliopisto, 2006)The aim of this study was to test a theoretical model, in which self-determined motivation was proposed to be constructed of the dimensions of perceived autonomy, social relatedness, and perceived competence. In order to ... -
Karhulan koulun seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisten poikien fyysisen kunnon yhteydet painoindeksiin sekä fyysiseen aktiivisuuteen
Jokinen, Eemeli; Lehtinen, Kai (2012)Eemeli Jokinen ja Kai Lehtinen syksy 2012. Karhulan koulun seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisten poikien fyysisen kunnon yhteydet painoindeksiin sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. ... -
Fyysisen aktiivisuuden ja työskentelytaitojen yhteydet koulussa 4. luokan oppilailla
Huuskonen, Hannele (2014) -
Lisää liikettä koulupäivään ja sen yhteyteen : katse kohti vähän liikkuvien oppilaiden, viihtyvyyden ja henkilökunnan tukemista
Haapala, Henna (Liikuntatieteellinen seura, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.