Constructing the international entrepreneurial identity : a study of international entrepreneurship sense-making narratives
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä ja tietoa merkityksellistämisen prosesseista matkalla kansainväliseen yrittäjyyteen sekä kansainvälisen yrittäjyysidentiteetin muodostumisesta. Teoreettinen ymmärrys kansainvälisestä yrittäjyydestä on edelleen vajaata ja epätasapainossa kansainvälistymis- ja yrittäjyysteorioiden kesken. Tarve painottaa vahvemmin yrittäjyyttä, yrittäjyysorientaatiota sekä saada perustavanlaatuista tietoa yksilön identiteettiprosesseista kansainvälisessä yrittäjyydessä olivat lähtökohtaisia syitä tälle tutkimukselle.
Teoreettinen viitekehys muodostui monitieteellisestä käsitteistöstä ja teoriakentästä yrittäjyyden, kansainvälisen liiketalouden, sosiaalipsykologian, organisaatiokäyttäytymisen sekä narratiivisuuden tutkimuksesta. Avainteorioita ovat mm. (narratiivisen) identiteetin rakentuminen, kokemusten merkityksellistämisen prosessi sekä kansainvälinen yrittäjyysorientaatio. Tutkittavien ilmiöiden takia tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen narratiivinen menetelmä. Empiirinen data kerättiin haastattelemalla neljää kansainvälistä yrittäjää syväluotaavan narratiivisen, strukturoimattoman haastattelun keinoin. Analysoimalla ja tulkitsemalla yrittäjien narratiiveja, etsittiin ymmärrystä siihen, mitä on kansainvälinen yrittäjyys; miten ja miksi ammatinharjoittavasta tulee kansainvälinen yrittäjä; sekä minkälaisia identiteettejä muodostuu matkalla kansainväliseen yrittäjyyteen.
Tuloksien mukaan kansainväliset yrittäjät muodostavat kansainvälisen yrittäjäidentiteetin merkityksellistämällä tapahtumia, kokemuksia ja aiempaa tietoa, ja se muovautuu jatkuvassa, kehittyvässä ”neuvottelussa” ulkoisen maailman kanssa. Suurin osa kansainvälisen yrittäjyyden syistä on alun perin ”sisäisen työntövoiman” ja ”ulkoisen vetovoiman” aikaansaamia. Syyt heijastavat yrittäjyys- sekä kansainvälisyysidentiteetin dimensioita. Itse-reflektointi sekä aktiivinen ja dynaaminen vuorovaikutus ympäristön kanssa heijastavat kansainvälisen yrittäjyysidentiteetin muodostumisen kehystä.
Tutkimuksen yrittäjyysnarratiivit muodostavat neljä eri kansainvälisen yrittäjyyden identiteettiä: Löytöretkeilijä, Pioneeri, Syntyperäinen ja Hakeutuja. Tuloksien valossa kansainvälinen yrittäjyys ei ole vain yrittäjän strategista päätöksentekoa tai yrityksen kansainvälistämistä uusille markkinoille, vaan se on pidempiaikainen kansainvälisen yrittäjäidentiteetin muodostava prosessi. Prosessissa identiteetti rakentuu pohdinnalle sosiaalisen ja yksilöllisten ulottuvuuksien välillä, korostaen yksilön tahtoa ja mieltymyksiä sekä aiempaa kokemusta. Kansainväliseksi yrittäjäksi tulemisessa merkittävää näyttää olevan on itsenäinen toiminta ja päätöksenteko, jotka arvioidaan suhteessa tilannekohtaiseen ympäristöön.
...
The aim of this master’s thesis was to understand sense-making processes behind the paths of becoming an international entrepreneur and international entrepreneurial identity construction. The theoretical understanding of international entrepreneurship has remained rather incomplete and it seems that the research domain would benefit of a stronger emphasis placed on the perspective of entrepreneurship and entrepreneurial orientation. Additionally, more profound understanding of the process-like identity construction of international entrepreneurship of individuals, rather than organizations, is needed. Such gaps in the research domain served as the preliminary reasons for this thesis to be conducted.
The theoretical groundings for this research was constructed based on a multidisciplinary framework combining theory and concepts from research literature on entrepreneurship and international business, social psychology, organizational behavior theories as well as narrative research. Key theories include the (narrative) identity construction, process of sense-making and international entrepreneurial orientation. Studying identity construction and sense-making processes of international entrepreneurs was justifiably done as a qualitative narrative research and the empirical data collected through in-depth narrative, non-directive, inquiry. Four international entrepreneurs were interviewed in order to seek deeper knowledge of what is international entrepreneurship, why and how does a former professional become an international entrepreneur and what kind of identities are constructed throughout the journey as they make sense of their experiences. Their narratives were interpreted based on the analysis of narratives and thematic analysis.
The findings suggest that international entrepreneurs construct the international entrepreneurial identity by making sense of the experience and former knowledge, negotiated in an ongoing and evolving manner in interaction with the external world. Much of the reasoning of international entrepreneurship is primarily based on internal push and external pull factors which reflect entrepreneurial and international identity dimensions. Self-reflection as well as active and dynamic engagement with the surroundings reflect dimensions building up the frame for constructing the international entrepreneurial identity.
The narratives reflected four types of international entrepreneurial identities: the Explorer, the Pioneer, the Native and the Seeker. The findings suggest that international entrepreneurship is not only about an entrepreneur strategically taking one’s business into new markets and internationalization process, but it actually reflects a lengthier process forming the international entrepreneurial identity. The identity construction process takes “tours” into the social and individual aspects, emphasizing personal preferences of action. Meaningful in becoming an international entrepreneur are the actions and decisions one makes individually, which are then validated based on the environmental and circumstantial surroundings.
...
Alternative title
Study of international entrepreneurship sense-making narrativesKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Constructing an opportunity centred collaborative learning model through and for entrepreneurship
Suonpää, Maija (University of Jyväskylä, 2013) -
Shedding Light on Early Stage Academic Entrepreneurship : Finnish University Researchers' View on Key Stakeholder Relations and Their Influence on the Research Commercialization Process
Kivijärvi, Marke; Patja, Päivi; Suoranta, Mari (Sam Houston State University, 2020)Since the mid-1980s, along with the opening up of the Finnish economy, the pressure to commercialize university research has steadily increased in Finland. This is in line with the growing importance of innovations in an ... -
International joint venturing : understanding entry to Chinese market area through cultural dimension analysis and network theory
Zhang, Boyang (2012)The main aim of this thesis is to analyze how Joint Venture Company survives in China with special policy and environment. With China implemented reform and opening to outside world, China has developed at a supernormal speed ... -
The Clip Approach : A Visual Methodology to Support the (Re)Construction of Life Narratives
Talsi, Riikka; Laitila, Aarno; Joensuu, Timo; Saarinen, Esa (SAGE Publications, 2021)Major life changes may cause an autobiographical rupture and a need to work on one’s narrative identity. This article introduces a new qualitative interview methodology originally developed to facilitate 10 prostate cancer ... -
Subjective well-being as an individually constructed phenomenon
Kauko-Valli, Sofia (University of Jyväskylä, 2008)