University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Constructing the international entrepreneurial identity : a study of international entrepreneurship sense-making narratives

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Korhonen, Satu
Date
2016
Discipline
YrittäjyysEntrepreneurship

 
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä ja tietoa merkityksellistämisen prosesseista matkalla kansainväliseen yrittäjyyteen sekä kansainvälisen yrittäjyysidentiteetin muodostumisesta. Teoreettinen ymmärrys kansainvälisestä yrittäjyydestä on edelleen vajaata ja epätasapainossa kansainvälistymis- ja yrittäjyysteorioiden kesken. Tarve painottaa vahvemmin yrittäjyyttä, yrittäjyysorientaatiota sekä saada perustavanlaatuista tietoa yksilön identiteettiprosesseista kansainvälisessä yrittäjyydessä olivat lähtökohtaisia syitä tälle tutkimukselle. Teoreettinen viitekehys muodostui monitieteellisestä käsitteistöstä ja teoriakentästä yrittäjyyden, kansainvälisen liiketalouden, sosiaalipsykologian, organisaatiokäyttäytymisen sekä narratiivisuuden tutkimuksesta. Avainteorioita ovat mm. (narratiivisen) identiteetin rakentuminen, kokemusten merkityksellistämisen prosessi sekä kansainvälinen yrittäjyysorientaatio. Tutkittavien ilmiöiden takia tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen narratiivinen menetelmä. Empiirinen data kerättiin haastattelemalla neljää kansainvälistä yrittäjää syväluotaavan narratiivisen, strukturoimattoman haastattelun keinoin. Analysoimalla ja tulkitsemalla yrittäjien narratiiveja, etsittiin ymmärrystä siihen, mitä on kansainvälinen yrittäjyys; miten ja miksi ammatinharjoittavasta tulee kansainvälinen yrittäjä; sekä minkälaisia identiteettejä muodostuu matkalla kansainväliseen yrittäjyyteen. Tuloksien mukaan kansainväliset yrittäjät muodostavat kansainvälisen yrittäjäidentiteetin merkityksellistämällä tapahtumia, kokemuksia ja aiempaa tietoa, ja se muovautuu jatkuvassa, kehittyvässä ”neuvottelussa” ulkoisen maailman kanssa. Suurin osa kansainvälisen yrittäjyyden syistä on alun perin ”sisäisen työntövoiman” ja ”ulkoisen vetovoiman” aikaansaamia. Syyt heijastavat yrittäjyys- sekä kansainvälisyysidentiteetin dimensioita. Itse-reflektointi sekä aktiivinen ja dynaaminen vuorovaikutus ympäristön kanssa heijastavat kansainvälisen yrittäjyysidentiteetin muodostumisen kehystä. Tutkimuksen yrittäjyysnarratiivit muodostavat neljä eri kansainvälisen yrittäjyyden identiteettiä: Löytöretkeilijä, Pioneeri, Syntyperäinen ja Hakeutuja. Tuloksien valossa kansainvälinen yrittäjyys ei ole vain yrittäjän strategista päätöksentekoa tai yrityksen kansainvälistämistä uusille markkinoille, vaan se on pidempiaikainen kansainvälisen yrittäjäidentiteetin muodostava prosessi. Prosessissa identiteetti rakentuu pohdinnalle sosiaalisen ja yksilöllisten ulottuvuuksien välillä, korostaen yksilön tahtoa ja mieltymyksiä sekä aiempaa kokemusta. Kansainväliseksi yrittäjäksi tulemisessa merkittävää näyttää olevan on itsenäinen toiminta ja päätöksenteko, jotka arvioidaan suhteessa tilannekohtaiseen ympäristöön. ...
 
The aim of this master’s thesis was to understand sense-making processes behind the paths of becoming an international entrepreneur and international entrepreneurial identity construction. The theoretical understanding of international entrepreneurship has remained rather incomplete and it seems that the research domain would benefit of a stronger emphasis placed on the perspective of entrepreneurship and entrepreneurial orientation. Additionally, more profound understanding of the process-like identity construction of international entrepreneurship of individuals, rather than organizations, is needed. Such gaps in the research domain served as the preliminary reasons for this thesis to be conducted. The theoretical groundings for this research was constructed based on a multidisciplinary framework combining theory and concepts from research literature on entrepreneurship and international business, social psychology, organizational behavior theories as well as narrative research. Key theories include the (narrative) identity construction, process of sense-making and international entrepreneurial orientation. Studying identity construction and sense-making processes of international entrepreneurs was justifiably done as a qualitative narrative research and the empirical data collected through in-depth narrative, non-directive, inquiry. Four international entrepreneurs were interviewed in order to seek deeper knowledge of what is international entrepreneurship, why and how does a former professional become an international entrepreneur and what kind of identities are constructed throughout the journey as they make sense of their experiences. Their narratives were interpreted based on the analysis of narratives and thematic analysis. The findings suggest that international entrepreneurs construct the international entrepreneurial identity by making sense of the experience and former knowledge, negotiated in an ongoing and evolving manner in interaction with the external world. Much of the reasoning of international entrepreneurship is primarily based on internal push and external pull factors which reflect entrepreneurial and international identity dimensions. Self-reflection as well as active and dynamic engagement with the surroundings reflect dimensions building up the frame for constructing the international entrepreneurial identity. The narratives reflected four types of international entrepreneurial identities: the Explorer, the Pioneer, the Native and the Seeker. The findings suggest that international entrepreneurship is not only about an entrepreneur strategically taking one’s business into new markets and internationalization process, but it actually reflects a lengthier process forming the international entrepreneurial identity. The identity construction process takes “tours” into the social and individual aspects, emphasizing personal preferences of action. Meaningful in becoming an international entrepreneur are the actions and decisions one makes individually, which are then validated based on the environmental and circumstantial surroundings. ...
 
Alternative title
Study of international entrepreneurship sense-making narratives
Keywords
International entrepreneurship international entrepreneurial orientation narrative identity international entrepreneurial identity sense-making of experiences narrative research kansainvälisyys yrittäjyys identiteetti kokemukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605122523

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23884]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Constructing an opportunity centred collaborative learning model through and for entrepreneurship 

    Suonpää, Maija (University of Jyväskylä, 2013)
  • International joint venturing : understanding entry to Chinese market area through cultural dimension analysis and network theory 

    Zhang, Boyang (2012)
    The main aim of this thesis is to analyze how Joint Venture Company survives in China with special policy and environment. With China implemented reform and opening to outside world, China has developed at a supernormal speed ...
  • The Clip Approach : A Visual Methodology to Support the (Re)Construction of Life Narratives 

    Talsi, Riikka; Laitila, Aarno; Joensuu, Timo; Saarinen, Esa (SAGE Publications, 2021)
    Major life changes may cause an autobiographical rupture and a need to work on one’s narrative identity. This article introduces a new qualitative interview methodology originally developed to facilitate 10 prostate cancer ...
  • Subjective well-being as an individually constructed phenomenon 

    Kauko-Valli, Sofia (University of Jyväskylä, 2008)
  • Construction of the entrepreneurial identity in the family business context : a cross-cultural study 

    Laakkonen, Anne (University of Jyväskylä, 2012)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre