Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMakkonen, Mariia
dc.date.accessioned2016-05-12T11:02:46Z
dc.date.available2016-05-12T11:02:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49747
dc.description.abstractPäiväkotiryhmät Suomessa ovat kaikille lapsille yhteisiä, inklusiivisia, eikä nykyisin ole juurikaan erityisryhmiä. Inklusiiviselle opetukselle on monia erilaisia määritelmiä, mutta yhteistä on se, että opetus tapahtuu kaikille lapsille yhteisesti samassa ryhmässä. Tämä tutkimus käsittelee inklusiivista opetusta ja sen eri ulottuvuuksia päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ulottuvuuksia päiväkodin työntekijät tuovat esiin puhuessaan inklusiivisesta opetuksesta sekä millaiset tekijät vaikuttavat inklusiivisen opetuksen toteutumiseen joko edistävästi tai estävästi. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui avoimista kysymyksistä ja se lähetettiin kolmen eri kunnan päiväkotien työntekijöille. Kyselyyn vastasi yhteensä 15 työntekijää, joiden koulutustaustat vaihtelivat. Vastaukset analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla sekä teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Päiväkodin työntekijät puhuivat inklusiivisesta opetuksesta oikeudellis-asenteellisesta, pedagogisesta sekä käytännöllis-rakenteellisesta ulottuvuudesta käsin. Inklusiivisen opetuksen toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat koulutus, resurssit, työyhteisö sekä lapset ja perhe, ja jokainen näistä tekijöistä voi vaikuttaa niin edistävästi kuin estävästi inklusiivisen opetuksen toteutumiseen. Inklusiiviseen opetukseen liittyy monia ulottuvuuksia, joiden välillä voi olla myös ristiriitaa, esimerkiksi erilaiset resurssitekijät voivat vaikeuttaa inklusiivisuuden periaatteen toteutumista.
dc.format.extent40
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleInklusiivisen opetuksen ulottuvuudet päiväkodissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605122515
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2016-05-12T11:02:46Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot