"Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivista varhaiskasvatusta johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka päiväkodin johtajat määrittelevät inklusiivisen varhaiskasvatuksen, sekä millaisin menetelmin he johtavat inklusiivista varhaiskasvatusta omissa varhaiskasvatusyksiköissään. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja sen metodologia sitoutui hermeneutiikkaan. Tutkimukseen osallistui kahdeksan päiväkodin johtajaa ja tutkimuksen aineisto muodostui heidän yksilöhaastatteluidensa litteraateista. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että päiväkodin johtajat ovat tietoisia inklusiiviseen varhaiskasvatukseen liittyvistä käsitteistä ja periaatteista. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisessa ydintehtävänä näyttäytyi tuen järjestämisen johtaminen, joka toteutuu holistisesti strategisen ja pedagogisen johtamisen kautta jaettuna johtajuutena, osaamisen johtamisena ja arvojohtamisena. Päiväkodin johtajat toivat esiin voimakkaan huolen riittävien resurssien saatavuudesta etenkin pätevän ja sitoutuneen henkilökunnan, lisääntyvän monikulttuurisuuden, sekä oman työaikansa täyttävien hallinnollisten tehtävien suhteen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että päiväkodin johtajat ovat tietoisia normiasiakirjojen vaatimuksista ja pyrkivät toimimaan näiden reunaehtojen mukaan. Tulosten perusteella voidaan myös päätellä, että inklusiivinen varhaiskasvatus edellyttää toteutuakseen oikeanlaisia rakenteita ja arvoja, sekä riittävää osaamista ja resursseja. Ilman näitä inklusiivista varhaiskasvatusta on erittäin vaikea johtaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25550]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta
Kari, Minna (2012)Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ... -
Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
Hintsa, Mari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista ... -
Johtajana vuorohoitoa tarjoavassa varhaiskasvatusyksikössä
Wallén, Tuovi (2018)Lasten vuorohoitoa tarjotaan monissa kunnissa ja kaupungeissa, mutta se on silti marginaalista palvelua, kun katsotaan koko varhaiskasvatuksen kenttää. Vuorohoidossa työskentelevät johtajat tekevät samaa työtä mitä päiväaikaan ... -
Pedagoginen johtaminen suomalaisten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa
Markkola, Ella; Villanen, Hilla (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta eri kokoisissa kunnissa, joissa varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelevat. Tavoitteena oli kymmenen ...