University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Iso palapelihän se on" : inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen

Thumbnail
View/Open
920.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tuominen, Hanna
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivista varhaiskasvatusta johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka päiväkodin johtajat määrittelevät inklusiivisen varhaiskasvatuksen, sekä millaisin menetelmin he johtavat inklusiivista varhaiskasvatusta omissa varhaiskasvatusyksiköissään. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja sen metodologia sitoutui hermeneutiikkaan. Tutkimukseen osallistui kahdeksan päiväkodin johtajaa ja tutkimuksen aineisto muodostui heidän yksilöhaastatteluidensa litteraateista. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että päiväkodin johtajat ovat tietoisia inklusiiviseen varhaiskasvatukseen liittyvistä käsitteistä ja periaatteista. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisessa ydintehtävänä näyttäytyi tuen järjestämisen johtaminen, joka toteutuu holistisesti strategisen ja pedagogisen johtamisen kautta jaettuna johtajuutena, osaamisen johtamisena ja arvojohtamisena. Päiväkodin johtajat toivat esiin voimakkaan huolen riittävien resurssien saatavuudesta etenkin pätevän ja sitoutuneen henkilökunnan, lisääntyvän monikulttuurisuuden, sekä oman työaikansa täyttävien hallinnollisten tehtävien suhteen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että päiväkodin johtajat ovat tietoisia normiasiakirjojen vaatimuksista ja pyrkivät toimimaan näiden reunaehtojen mukaan. Tulosten perusteella voidaan myös päätellä, että inklusiivinen varhaiskasvatus edellyttää toteutuakseen oikeanlaisia rakenteita ja arvoja, sekä riittävää osaamista ja resursseja. Ilman näitä inklusiivista varhaiskasvatusta on erittäin vaikea johtaa. ...
Keywords
inklusiivinen varhaiskasvatus inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen jaettu johtajuus strateginen johtaminen johtaminen varhaiskasvatus pedagoginen johtaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903191893

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25550]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta 

    Rantonen, Eveliina (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ...
  • Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta 

    Kari, Minna (2012)
    Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ...
  • Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa 

    Hintsa, Mari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista ...
  • Johtajana vuorohoitoa tarjoavassa varhaiskasvatusyksikössä 

    Wallén, Tuovi (2018)
    Lasten vuorohoitoa tarjotaan monissa kunnissa ja kaupungeissa, mutta se on silti marginaalista palvelua, kun katsotaan koko varhaiskasvatuksen kenttää. Vuorohoidossa työskentelevät johtajat tekevät samaa työtä mitä päiväaikaan ...
  • Pedagoginen johtaminen suomalaisten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa 

    Markkola, Ella; Villanen, Hilla (2023)
    Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen pedagogisesta johtamisesta eri kokoisissa kunnissa, joissa varhaiskasvatuksen organisaatiorakenteet vaihtelevat. Tavoitteena oli kymmenen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre