dc.contributor.advisor | Lerkkanen Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Poikkeus Anna-Maija | |
dc.contributor.advisor | Virtanen Tuomo | |
dc.contributor.author | Koivu, Eerikki | |
dc.date.accessioned | 2016-05-10T18:58:42Z | |
dc.date.available | 2016-05-10T18:58:42Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1532899 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49711 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen on tärkeää, koska nivelvaiheen uskotaan olevan merkittävä vaihe lasten ja nuorten kehityk-sessä. Tutkimus toteutettiin lineaarisella regressioanalyysillä, jossa selitettävänä muuttujana oli oppilaiden raportoima toiminnallinen kiinnittyminen 7. luokalla ja selittävinä muuttujina olivat oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja oppilai-den raportoimat sosiaalisen tuen kokemukset (perheen, opettajan ja vertaisten tuki) sekä toiminnallinen kouluun kiinnittyminen 6. luokalla. Tutkimus on osa laajaa Alkuportaat-tutkimusta, jonka osallistujia on seurattu esiopetusiästä pe-ruskoulun 9. luokalle.
Tutkimuksen keskeisiksi tuloksiksi nousivat toiminnallisen kouluun kiin-nittymisen pysyvyys ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa. Oppilaiden 6. luokalla raportoima toiminnallinen kouluun kiinnittyminen oli vahvasti yhteydessä heidän 7. luokalla raportoimansa toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kans-sa. Myös 6. luokan koulumenestyksen ja oppilaiden 7. luokalla raportoiman toiminnallisen kouluun kiinnittymisen välillä oli positiivinen yhteys. Tämä tar-koittaa sitä että, keskiarvon mukaan 6. luokalla paremmin menestyneet oppilaat raportoivat korkeampaa toiminnallista kouluun kiinnittymistä 7. luokalla. Tu-lokset vahvistavat näkemystä siitä, että ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen on tärkeää ja se on merkittävä vaihe lasten ja nuorten kehityksessä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (59 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | ala- ja yläkoulun nivelvaihe | |
dc.subject.other | toiminnalli-nen kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | emotionaalinen kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | koulu-menestys | |
dc.title | Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605102479 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-05-10T18:58:43Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |