FIN-LARSP-menetelmän soveltuvuus morfosyntaksisten taitojen arviointiin kielellisessä erityisvaikeudessa
Kunnari, S., Nieminen, L., & Torvelainen, P. (2016). FIN-LARSP-menetelmän soveltuvuus morfosyntaksisten taitojen arviointiin kielellisessä erityisvaikeudessa. Puhe ja kieli, 36(1), 3-18. http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/56007
Published in
Puhe ja kieliDate
2016Discipline
Soveltava kielitiedeCopyright
© Kirjoittajat & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2016.
Artikkelissa selvitetään suomen kieleen sovelletun Language Assessment,
Remediation and Screening Procedure -menetelmän (FIN-LARSP)
käyttökelpoisuutta morfosyntaktisten taitojen arvioinnissa kolmella lapsella
(4;1–4;9), joilla on kielellinen erityisvaikeus (KEV). LARSP kehitettiin alun
perin englannin kieleen mutta siitä on myöhemmin tehty sovelluksia useisiin
kieliin. Nyt esiteltävän pilottitutkimuksen tulokset osoittavat, että tieteellisessä
tutkimuksessa FIN-LARSP puolustaa hyvin paikkaansa suomenkielisten
lasten morfosyntaktisten taitojen analysointi- ja diagnosointimenetelmänä.
Pilottitutkimuksemme tulokset ovat linjassa muiden menetelmien (IPSyn)
antamien tulosten kanssa. Lisäksi tutkimus osoitti, että tutkituilla KEV-lapsilla
morfologiset taidot ovat jäljessä syntaktisia taitoja, mitä ei ole aikaisemmin
raportoitu. Sen sijaan kliinisessä puheterapiatyössä erityisesti menetelmän
työläys ja lingvistinen vaativuus voivat muodostua käytön esteeksi.
Publisher
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistysISSN Search the Publication Forum
1458-3410
Original source
http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/56007Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25696949
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielellinen erityisvaikeus - ei pelkästään kielellisten taitojen ongelma
Heikkinen, Elisa; Ukkola, Soile; Leppänen, Paavo H.T.; Kunnari, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2016)Kielellisen erityisvaikeuden ajatellaan olevan ensisijaisesti kielellisten taitojen ongelma. On kuitenkin todennäköistä, että kielelliseen erityisvaikeuteen liittyy myös ei-kielellisiä vaikeuksia. Tämän artikkelin ... -
Kielen kehityksen polut : seurantatutkimus esikielellisen kehityksen vaiheesta koulun alkuun
Määttä, Sira (Niilo Mäki Instituutti, 2018) -
Developmental pathways of language development : a longitudinal predictive study from prelinguistic stage to outcome at school entry
Määttä, Sira (University of Jyväskylä, 2017)This research focused on the pathways of development during the prelinguistic stage and from prelinguistic development to later language ability. The first goal was to follow and describe the development of several ... -
Maaperätutkan soveltuvuus turvesuon ominaisuuksien arviointiin
Luukkainen, Veli-Matti (1983)