Show simple item record

dc.contributor.advisorRantala, Anja.
dc.contributor.authorMetsola, Jenna
dc.date.accessioned2016-05-09T15:03:38Z
dc.date.available2016-05-09T15:03:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1532463
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49676
dc.description.abstractTässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta vanhempien osallisuutta varhaiserityiskasvatuksessa. Vaikka vanhempien osallisuuden lapsen kasvatuksessa on havaittu edistävän lapsen oppimista, on tutkimus vanhempien osallisuudesta varhaiserityiskasvatuksen kontekstissa Suomessa melko vähäistä. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto kerättiin haas-tattelemalla kuutta varhaiskasvatuksen erityisopettajaa kahdessa eri kunnassa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten tukea tarvitsevan lapsen vanhempien osallisuus näkyy varhaiskasvatuksen erityisopettajan työssä sekä millaiset tekijät ovat yhteydessä vanhempien osallisuuden toteutumiseen. Vanhempien osallisuus varhaiserityiskasvatuksessa käsitettiin osana ekokulttuurista teoriaa. Tulosten mukaan lapsen tuen palavereissa vanhempien osallisuudelle löytyi sekä haasteita että edellytyksiä. Kotikäynnit koettiin vanhempien osallisuutta edistävänä käytäntönä, mutta vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksen arjessa koettiin vähäiseksi. Osallisuutta arjessa tapahtui etenkin arjen kohtaamisissa, joissa varhaiskasvatuksen erityisopettajat eivät olleet säännöllisesti mukana. Vanhempien lapsen tuen tarpeen hyväksyminen, luottamuksellinen yhteistyö sekä vanhempien voimavarat osallistua olivat yhteydessä vanhempien osallisuuden toteutumiseen. Tämän tutkimuksen perusteella tarvitaan lisää tutkimusta etenkin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksen arjessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (72 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherekokulttuurinen teoria
dc.titleVanhempien osallisuus haasteena ja mahdollisuutena : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmia vanhempien osallisuuteen
dc.title.alternativeVarhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmia vanhempien osallisuuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605092459
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-09T15:03:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoerityiskasvatus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoerityislapset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record