Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRantala, Anja.
dc.contributor.authorKuusiholma, Julia
dc.date.accessioned2016-05-09T12:58:43Z
dc.date.available2016-05-09T12:58:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1532865
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49673
dc.description.abstractKuusiholma, Julia. 2016. Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 50 sivua. Tämän erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää konsultoivien erityislastentarhanopettajien monialaista yhteistyötä. Tarkastelun kohteena ovat yhteistyökumppanit, yhteistyötoimet sekä yhteistyötä hankaloittavat tekijät. Tutkielma on osa Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa ”Varhaisvuosien erityiskasvatus – erityislastentarhanopettajan työ ja vanhempien osallisuus” – tutkimushanketta (Rantala & Uotinen 2012-2016). Tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Suomen kaikilta konsultoivilta erityislastentarhanopettajilta syksyllä 2015. Postituslistan yhteystiedot, 637 kappaletta kerättiin kuntien nettisivuilta tai ottamalla puhelimitse yhteyttä kuntien varhaiskasvatuksen toimijoihin. Kyselyn palautti 368 vastaajaa, vastausprosentiksi muodostui näin ollen 58. Saatu aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelman avulla. Tulosten mukaan yhteistyötä tehtiin eniten varhaiskasvatuksen sisäisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Konsultoivien erityislastentarhanopettajien monialainen työ koostui viidestä ulottuvuudesta; lapsen tuen arviointi ja suunnittelu, varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen, tiedon ja päätöksenteon jakaminen, pedagoginen ohjaus sekä lisäkoulutus. Monialaista yhteistyötä eivät tulosten mukaan haitanneet lainkaan tutkittavien omat asenteet, motivaatio tai vuorovaikutustaidot. Sen sijaan ajanpuutteen sekä yhteistyökumppaneiden vaihtuvuuden koettiin jossain määrin hankaloittavan yhteistyötä. Kaiken kaikkiaan monialaista yhteistyötä hankaloittavia tekijöitä koettiin olevan vähän.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (49 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherKonsultoiva erityislastentarhanopettaja
dc.subject.othermonialainen yhteistyö
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.subject.otherinklusiivinen varhaiskasvatus
dc.titleKonsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605092456
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-09T12:58:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityislastentarhanopettajat
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot