Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö
Kuusiholma, Julia. 2016. Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 50 sivua.
Tämän erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää konsultoivien erityislastentarhanopettajien monialaista yhteistyötä. Tarkastelun kohteena ovat yhteistyökumppanit, yhteistyötoimet sekä yhteistyötä hankaloittavat tekijät. Tutkielma on osa Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa ”Varhaisvuosien erityiskasvatus – erityislastentarhanopettajan työ ja vanhempien osallisuus” – tutkimushanketta (Rantala & Uotinen 2012-2016).
Tutkielman aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Suomen kaikilta konsultoivilta erityislastentarhanopettajilta syksyllä 2015. Postituslistan yhteystiedot, 637 kappaletta kerättiin kuntien nettisivuilta tai ottamalla puhelimitse yhteyttä kuntien varhaiskasvatuksen toimijoihin. Kyselyn palautti 368 vastaajaa, vastausprosentiksi muodostui näin ollen 58. Saatu aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelman avulla.
Tulosten mukaan yhteistyötä tehtiin eniten varhaiskasvatuksen sisäisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Konsultoivien erityislastentarhanopettajien monialainen työ koostui viidestä ulottuvuudesta; lapsen tuen arviointi ja suunnittelu, varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen, tiedon ja päätöksenteon jakaminen, pedagoginen ohjaus sekä lisäkoulutus. Monialaista yhteistyötä eivät tulosten mukaan haitanneet lainkaan tutkittavien omat asenteet, motivaatio tai vuorovaikutustaidot. Sen sijaan ajanpuutteen sekä yhteistyökumppaneiden vaihtuvuuden koettiin jossain määrin hankaloittavan yhteistyötä. Kaiken kaikkiaan monialaista yhteistyötä hankaloittavia tekijöitä koettiin olevan vähän.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat
Rantala, Anja; Uotinen, Sanna; Räikkönen, Eija (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat ... -
Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
Jormakka, Päivi (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa alueellisen erityislastentarhanopettajan (alue-elto) työn muotoutumisesta tavallisen päivähoidon arkiympäristössä sekä päiväkotien kasvatushenkilöstön arvioista koskien ... -
Konsultoivan varhaiserityisopettajan lapsikäsitys 2010-luvulla
Ritala, Minna; Sääskilahti, Saila (2017)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin konsultoivien varhaiserityisopettajien lapsikäsityksiä 2010-luvulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena konsultoivat varhaiserityisopettajat ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Häppölä, Satu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ... -
Konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arkea kuormittavista tekijöistä
Hakamäki, Heli (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (KVEO) työssään kohtaamia lapsiperheen arjen kuormitustekijöitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Rantalan ja Uotisen tutkimushankkeen (JYU ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.