Vertaisoppiminen musiikin ammattiopiskelijoiden kesken : tapaustutkimus MUVO-klubista
Tutkielmassa esitellään MUVO-klubi -nimisen vertaisoppimisprojektin toimintaa. Pro- jekti käynnistettiin Jyväskylän suomalaisella musiikkikampuksella syksyllä 2015. Teo- reettisena viitekehyksenä ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä erilaiset teoriat vertaisoppimisesta.
Tutkielman analyysiosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on MUVO- klubin kehityksen kronologinen kuvaus, johon on hyödynnetty aineistona omaa tut- kimuspäiväkirjaani, klubin toimintaan liittyviä Facebook-viestejä sekä ensimmäisen klubitapaamisen osallistujilla teetettyä kyselylomaketta. Toisessa osassa kuvataan klu- bin järjestäjien, alustajien, osallistujien sekä ainejärjestötoimijoiden näkemyksiä klubin toiminnasta ja tulevaisuudesta. Aineistona toimii tammikuussa 2016 toteutettu loma- kekysely, johon vastasi 11 osallistujaa.
MUVO-klubin todettiin täydentävän hyvin musiikkikampuksen opetustarjontaa. Vuo- rovaikutus koettiin tasa-arvoiseksi ja ilmapiiri hyväksi. Se myös vaikutti positiivisesti osallistujien käsityksiin vertaisoppimisesta. Haastavana pidettiin toimintaa aikataulut- tamista ja markkinointia. Lisäksi toimintaan osallistumisesta kaivattiin muodollista tunnustusta, kuten opintopisteitä, ja toiminnan tiiviimpää yhdistämistä musiikkikam- pukseen toivottiin.
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus MUVO-klubistaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muusikoiden esiintymisjännitys : tapaustutkimus klassisen musiikin ammattiopiskelijoiden jännittäjätyypeistä ja esiintymisvalmennuksen kurssikokemuksista
Arjas, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2002)Päivi Arjaksen väitöskirjan tutkimushenkilöt jakaantuivat analyysin perusteella neljään tyyppiin. Tärkein erotteleva tekijä oli suhtautumistapa esiintymistilannetta kohtaan. Molemmat ryhmät, myönteisesti ja kielteisesti ... -
Elektronisen musiikin kasvatusta : tapaustutkimus yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin kouluprojektista
Puolakka, Esa (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden kokemuksia yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin oppimisesta. Tarkastelun kohteena ovat elektronisen musiikin luomisen työvälineiden: DAW-ohjelman, ... -
"We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
Salin, Elina (2015)Tässä tutkielmassa tutustuttiin minäpystyvyyden käsitteeseen ja kartoitettiin sen monia eri puolia sekä siitä tehtyjä tutkimuksia. Tutkielmassa raportoitavassa empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin ensisijaisesti musiikin ... -
Oppiminen vertaisten kesken : keskustelunanalyyttinen tutkimus oppilaiden vuorovaikutuksesta erityisopetusympäristöissä
Rannisto, Anna-Riina (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppimiseen tai opiskeluun liittyvää vuorovaikutusta oppilaiden välillä esiintyi erityisopetuksen oppitunneilla, millä tavoin oppilaat ohjasivat, tukivat ja haastoivat ... -
Teoria soimaan : tapaustutkimus musiikin perusteiden opetuksesta Jyväskylän ammattiopistossa
Martikainen, Tuomas (2017)Tutkin maisterintutkielmassani pop/jazz -musiikin perusteiden opettamiseen ja oppimiseen liittyviä erityispiirteitä. Erityisesti syvennyn afroamerikkalaisen musiikin perusteet (AMP) - menetelmään, jossa integroidaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.